28 februari 2012 -
Veranderend consumentengedrag, nieuw overheidsbeleid en nieuwkomers op de markt zijn de drie belangrijkste factoren die resulteren in een beperking van investeringen in de markt voor geïntegreerde telecom. Dit dwingt aanbieders zich of te richten op brands - het leveren van diensten - of pipes: het aanbieden van netwerk en technologie. Dit betekent het einde van geïntegreerde telecom in zijn traditionele vorm.
Dat voorspelt Atos Consulting in haar white paper ‘Rethinking the traditional telco: the need for independent brands and pipes’. In dit rapport komen kopstukken uit de telecombranche aan het woord over de belangrijkste trends in de internationale telecommunicatiemarkt.
Nieuwe, flexibele houding
Traditionele telecomaanbieders moeten afstand nemen van de enigszins achterhaalde manier waarop zij hun business als geïntegreerde spelers benaderen. In de huidige markt draait alles om flexibiliteit, een nieuwe houding die vraagt om een gerichte aanpak. De focus dient hierbij te zijn gericht op het aanbieden van een zo voordelig mogelijke pipe aan zakelijke klanten of het voeren van een brand die aansluit op de behoeften van de consument. Gestandaardiseerde open diensten, platforms en producten zijn de norm, concludeert Atos Consulting. Zij schetst in het rapport drie achtereenvolgende stappen op weg naar een brand- of een pipe-model. Atos Consulting presenteert haar bevindingen van het white paper op het Mobile World Congress 2012 in Barcelona dat van 27 februari tot 1 maart op het programma staat.
Einde van traditionele telecommunicatie
In haar scenario gaat Atos Consulting uit van situatie waarin de brands en pipes afzonderlijk van elkaar functioneren. Brands kopen de infrastructuur die ze nodig hebben in bij gespecialiseerde leveranciers en pipes specialiseren zich juist in infrastructuur en servitisatie. Als dit scenario realiteit wordt, betekent dit het einde van traditionele telecommunicatie waarin brands en pipes één geheel vormen. "De komende twee jaar bereikt de markt voor traditionele telecom een omslagpunt. Atos Consulting heeft de belangrijkste trends van de afgelopen drie jaar onderzocht. Onze conclusie is dat een keuze tussen brand of pipe de beste resultaten biedt voor traditionele telecomaanbieders," vertelt Marcel van de Pol, Principal Consultant van Atos Consulting.