zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tabletgebruik is gerelateerd aan inkomen

28 februari 2012 - Uit onderzoek van Experian Marketing Services onder 2.679 respondenten blijkt dat het gebruik van tablets inkomen gerelateerd is. Het onderzoek vertelt dat de grootgebruikers van tablets vooral welvarende gezinnen met kinderen zijn. Het landelijk gemiddelde van het tabletgebruik, afgezet tegen de PC, laptop en smartphone, ligt op tien procent.

Op de uikomsten werd Experian’s consumenten segmentatiesysteem ‘Mosaic Huishouden’ toegepast. Hierdoor konden de resultaten worden toegekend aan de veertien verschillende consumentengroepen waarin ‘Mosaic Huishouden’ alle Nederlandse huishoudens verdeeld. 



Kapitaalkrachtig en gebruiksgemak

Bij consumentengroepen als de ‘Elitaire Topklasse’ (19,6 procent), ‘Kind & Carrière’ (17,1 procent), en ‘Modale Koopgezinnen’ (15,2 procent) is het tabletgebruik boven het Nederlandse gemiddelde van tien procent. Ed Kassens, General Manager Experian Marketing Services verklaart:"Wat deze consumentengroepen gemeen hebben is dat ze kapitaalkrachtig zijn en daardoor een tablet gemakkelijk kunnen veroorloven. Daarnaast zien we een relatie tussen het gebruiksgemak en dat alle bovenstaande groepen zich kenmerken door een gezinssituatie met kinderen. Dankzij het formaat en het touch screen kunnen zowel de ouders als de kinderen met de tablet gemakkelijk overweg." 

Bovengemiddeld tabletgebruik
De ‘Elitaire Topklasse’ is de meest welvarende consumentengroep, met een leeftijd van 40+ en heeft vaak nog thuiswonende kinderen tussen de leeftijd van zes en achttien jaar. Bij de consumentengroep ‘Kind & Carrière’ draait het leven om twee zaken: hun gezin met kinderen en hun carrière. Ze zijn veelal tussen de 35 en 55 jaar, hebben thuiswonende kinderen van alle leeftijden en verdienen bovenmodaal. De ‘Modale Koopgezinnen’ zijn de jongste gezinnen van deze drie consumentengroepen. Ze hebben ook vaker jongere kinderen (tussen nul en zes) dan de andere groepen. Ze verdienen een modaal inkomen en kunnen daar goed van rondkomen. 

Tabletgebruik onder het gemiddelde

In tegenstelling tot de verwachting bij de naam van de consumentengroep ‘Jonge Digitalen’, gebruikt deze groep met zeven procent juist relatief weinig de tablet. Zij gebruiken echter veel vaker hun smartphone (50 procent) om thuis en onderweg te internetten. De meeste ‘Jonge Digitalen’ zijn alleenstaand, tussen de achttien en 30 jaar en hebben nog een laag inkomen. De consumentengroep ‘Samen Starten’ gebruiken de tablet het minst van alle Nederlandse huishoudens. Slechts zes procent gebruikt regelmatig een tablet om te internetten. Veel van deze groep zijn zojuist gaan samenwonen in een huurwoning. In enkele gevallen hebben ze kinderen. De consumentgroep ‘Samen Starten’ heeft over het algemeen lage opleiding en daardoor is het inkomen vaak lager. 

PC nog steeds meest gebruikte hardware
Ondanks de grote populariteit van tablets, zegt slechts tien procent van de Nederlandse huishoudens de tablet regelmatig te gebruiken om op internet te gaan. Op de vraag waar men regelmatig mee internet kwam de PC met 78 procent als meest gebruikte hardware uit de bus. De laptop volgt met 72 procent en de smartphone met 41 procent. 

Verwachtingen

Experian Marketing Services verwacht voor de toekomst dat de tablet steeds vaker gebruikt wordt om mee te internetten. Doordat er steeds meer aanbieders van tablets komen, zal de prijs zakken en zodoende zullen ook de ‘Jonge Digitalen’ en de ‘Samen Starten’-consumentengroep een tablet kunnen aanschaffen. Daarnaast verwacht Experian Marketing Services dat het tabletgebruik in alle andere consumentengroepen zal groeien doordat het gebruik van tablets via meerdere wegen wordt gepromoot. In een eerdere publicatie van Experian Marketing Services wordt al gesproken over de ‘dual-screen’-trend. Bij deze crossmediale aanpak, waar ‘The Voice of Holland’ een goed Nederlands voorbeeld van is, worden consumenten geactiveerd om met gebruik van een tablet of smartphone extra content te bekijken of ‘real-life’ te reageren.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tablets verdringen tv
 Spectaculaire toename tablet-gebruikers
 Mannen kicken op tablets, vrouwen relaxen liever met e-reader
 Eigen smartphone en tablet mogen mee naar het werk
 
 
reacties
 
waterbed  |   | 
28-02-2012
 | 
14:11 uur
de iPad is meer voor de huidhoudens die wat meer te besteden hebben. DE geodkopere tablets zullen inderdaad voor de huishoudens die net onder dit segment vallen

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10