24 februari 2012 -
Jongeren die zich op de arbeidsmarkt begeven, willen het gevoel hebben dat hun toekomstige werkgever zich in hen verdiept. Als een jongere benaderd wordt voor een baan, wil hij het liefst spreken met een leidinggevende en bij voorkeur iemand die hem het gevoel geeft te weten wie hij is en wat hem beweegt. En meer dan 25-plussers vindt de ‘jongere’ kandidaat het belangrijk dat hij zich kan vinden in de visie van de organisatie.
Dat blijkt uit onderzoek onder 3.984 personen in de leeftijdsgroep tot 25 jaar in het kader van het seminar ‘Y-recruiter in een dag’. In het onderzoek is de vraag gesteld ‘Welke factoren spelen een rol bij het zoeken naar een baan?’ Alle ondervraagden vinden duidelijkheid over de inhoud van de functie en het salaris het belangrijkst als zij worden benaderd voor een baan, maar jongeren hechten hieraan minder waarde dan 25-plussers.
Contactpersoon
Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: "Wij zien nog een opvallende verschuiving. Hoe jonger de kandidaten, hoe minder belangrijk de werkgever achter de functie wordt gevonden en hoe meer waarde wordt toegekend aan de contactpersoon in het benaderingsproces." Jongeren noemen vaker dat zij graag benaderd worden door de leidinggevende of de manager. Bovendien vinden zij het belangrijker dan 25-plussers wie de contactpersoon in het sollicitatieproces is én dat deze persoon zich echt in hen verdiept."
Visie delen En die betrokkenheid is wederzijds. Op de vraag ‘welke informatie heeft u minimaal van een werkgever nodig voordat u een sollicitatie overweegt’ geven jongeren vaker dan 25-plussers aan dat zij het belangrijk vinden dat zij zich kunnen vinden in de visie van de organisatie. Van Diest: "Dit is waardevolle informatie die u kunt gebruiken in uw recruitmentproces. Wilt u jongeren binden, dan is het belangrijk goed te weten wat hen beweegt. Hoe wekt u hun interesse en hoe zorgt u dat zich aan uw organisatie willen verbinden? Wie daar goed op inspeelt, kan als recruiter van de generatie Y echt het verschil maken."
Y-recruiter in een dag
Het onderzoek is gedaan in het kader van het seminar ‘Y-recruiter in een dag’ dat op donderdag 5 april 2012 voor het eerst plaatsvindt. In dit seminar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie leren deelnemers alles over de belevingswereld van generatie Y. Centraal thema is het succesvol vinden van en verbinden met young professionals, generatie Y, afstudeerders en schoolverlaters. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van 2011 afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).