zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jonge werknemers willen gekend worden

24 februari 2012 - Jongeren die zich op de arbeidsmarkt begeven, willen het gevoel hebben dat hun toekomstige werkgever zich in hen verdiept. Als een jongere benaderd wordt voor een baan, wil hij het liefst spreken met een leidinggevende en bij voorkeur iemand die hem het gevoel geeft te weten wie hij is en wat hem beweegt. En meer dan 25-plussers vindt de ‘jongere’ kandidaat het belangrijk dat hij zich kan vinden in de visie van de organisatie.

Dat blijkt uit onderzoek onder 3.984 personen in de leeftijdsgroep tot 25 jaar in het kader van het seminar ‘Y-recruiter in een dag’. In het onderzoek is de vraag gesteld ‘Welke factoren spelen een rol bij het zoeken naar een baan?’ Alle ondervraagden vinden duidelijkheid over de inhoud van de functie en het salaris het belangrijkst als zij worden benaderd voor een baan, maar jongeren hechten hieraan minder waarde dan 25-plussers. 



Contactpersoon
Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: "Wij zien nog een opvallende verschuiving. Hoe jonger de kandidaten, hoe minder belangrijk de werkgever achter de functie wordt gevonden en hoe meer waarde wordt toegekend aan de contactpersoon in het benaderingsproces." Jongeren noemen vaker dat zij graag benaderd worden door de leidinggevende of de manager. Bovendien vinden zij het belangrijker dan 25-plussers wie de contactpersoon in het sollicitatieproces is én dat deze persoon zich echt in hen verdiept." 

Visie delen
En die betrokkenheid is wederzijds. Op de vraag ‘welke informatie heeft u minimaal van een werkgever nodig voordat u een sollicitatie overweegt’ geven jongeren vaker dan 25-plussers aan dat zij het belangrijk vinden dat zij zich kunnen vinden in de visie van de organisatie. Van Diest: "Dit is waardevolle informatie die u kunt gebruiken in uw recruitmentproces. Wilt u jongeren binden, dan is het belangrijk goed te weten wat hen beweegt. Hoe wekt u hun interesse en hoe zorgt u dat zich aan uw organisatie willen verbinden? Wie daar goed op inspeelt, kan als recruiter van de generatie Y echt het verschil maken." 

Y-recruiter in een dag

Het onderzoek is gedaan in het kader van het seminar ‘Y-recruiter in een dag’ dat op donderdag 5 april 2012 voor het eerst plaatsvindt. In dit seminar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie leren deelnemers alles over de belevingswereld van generatie Y. Centraal thema is het succesvol vinden van en verbinden met young professionals, generatie Y, afstudeerders en schoolverlaters. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van 2011 afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jonge werknemers negeren IT-beleid massaal
 Jonge werknemers raken gestresst van multitasken
 Negen tips om leiding te geven aan twintigers
 Drie tips om talent aan te trekken en te houden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10