zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes mythes over de ‘Consumerization of IT’

24 februari 2012 - De wildgroei van privé-devices, diensten en applicaties zorgen voor grote veranderingen op de werkplek. Deze trend wordt door analisten en media ‘Consumerization of IT’ genoemd, omdat consumententechnologie steeds meer invloed uitoefent op IT-afdelingen. Net zoals bij veel nieuwe technologie-trends, zijn ook hier bepaalde misvattingen ontstaan.

Avanade deed onderzoek naar zes mythen die bestaan rondom Consumerization of IT (CoIT). In het onderzoek werd onder anderen gekeken naar de strategieën van organisaties op dit gebied, merkvoorkeur van de ‘millennium-generatie’ en belangrijke factoren die de drijvende kracht zijn achter deze trend. Het onderzoek is gehouden onder 605 managers en IT-beslissers in zeventien landen. Erik Lamers, Business Development Director bij Avanade Nederland destilleerde er zes mythes uit.



Mythe 1: Organisaties verzetten zich tegen Consumerization of IT
Discussies binnen het bedrijfsleven over CoIT, gaan vaak over zorgen omtrent veiligheid, veronderstelde problemen bij integratie en extra eisen die aan de IT-afdeling worden gesteld. Deze discussies hebben geleid tot de misvatting dat organisaties niet openstaan voor consumententechnologieën op de werkplek.
Uit het onderzoeksrapport van Avanade komt echter naar voren dat 60 procent van de organisaties hun IT-infrastructuur al heeft aangepast om de toename van privé-devices op de werkvloer te kunnen faciliteren. Twee derde van de respondenten vindt zelfs dat het groeiend gebruik van persoonlijke IT-technologieën op de werkplek topprioriteit is voor organisaties in 2012.
Het onderzoek laat zien dat zowel grote als kleine bedrijven in uiteenlopende industrieën het inzetten van consumententechnologieën op de werkplek adopteren. Wereldwijd geeft 88 procent van de respondenten aan dat medewerkers privé-devices gebruiken voor zakelijke doeleinden. In Nederland ligt dit met 96 procent nog hoger.

Mythe 2: Bedrijven beschikken niet over de juiste IT-middelen voor het beheren van Consumerization of IT
Ondanks de perceptie dat bedrijven worstelen met het beheer van CoIT, toont onderzoek aan dat bedrijven wél het personeel en de benodigde middelen tot hun beschikking hebben.
91 procent van de managers en 75 procent van de IT-beslissers zegt de capaciteit te hebben voor het beheren van consumententechnologieën op de werkplek, met betrekking tot IT-infrastructuur en ondersteuning. Zij bevestigen niet alleen het relatieve gemak van de integratie van privé-devices, applicaties en online diensten in het systeem van de organisatie, maar geven ook aan significante financiële investeringen te doen om deze technologieën te beheren.
Gemiddeld geven leidinggevenden 25 procent van hun IT-budget uit aan het beheer van bepaalde aspecten van CoIT. 79 procent heeft plannen om nieuwe investeringen te doen in de komende twaalf maanden.

Mythe 3: De behoefte om de millennium-generatie te werven en behouden is de drijfveer achter Consumerization of IT
Nu de millennium-generatie massaal toetreedt tot de arbeidsmarkt, maken veel organisaties zich op voor het aanpassen van hun bedrijfsbeleid om tegemoet te komen aan deze jonge, ‘techie’ generatie. Echter, volgens leidinggevenden heeft CoIT minder te maken met de leeftijd van medewerkers, maar meer met de verandering in de manier waarop zij werken.
In Nederland heeft een derde van de managers zijn organisatiebeleid aangepast om tegemoet te komen aan de wensen van jongere arbeidskrachten. Slechts twintig procent gelooft dat het toestaan van privé-devices op de werkplek bijdraagt aan het werven en behouden van medewerkers. Leidinggevenden geven aan dat de prioriteit ligt bij de productiviteit en overal toegang hebben tot zakelijke data. Het verbeteren van de moraal en meer verantwoordelijkheid voor jongere medewerkers komt op de tweede plaats.

Mythe 4: Privé-devices op de werkplek worden gebruikt voor het checken van e-mail en Facebook
De manier waarop medewerkers hun privé-devices gebruiken op het werk is drastisch veranderd. Stiekem Facebooken en mailen behoort steeds meer tot het verleden. Het bekijken van e-mail en sociale netwerk-sites is nog steeds de belangrijkste reden voor het gebruik van privé-devices. Toch worden de devices nu ook gebruikt om toegang te krijgen tot bedrijfskritische applicaties.
Op de vraag welke applicaties en diensten werknemers in Nederland gebruiken op hun privé-devices, antwoordde meer dan de helft (54 procent) Enterprise Resource Planning (ERP), gevolgd door portals zoals intranet of extranet (46 procent). Customer Relationship Management (CRM), communicatie en applicaties voor tijd- en kostenregistratie volgen met respectievelijk 29, 29 en 25 procent.

Mythe 5: Apple staat voor Consumerization of IT
Mede dankzij de media en het bedrijfsleven zijn iPhones en iPads synoniem geworden voor CoIT. Onderzoek toont aan dat Apple inderdaad een belangrijke rol speelt, maar hierin zeker niet alleen staat.
Wereldwijd zijn Android-toestellen het populairst binnen de werkomgeving met 35 procent. In Nederland staan de BlackBerry en iPhone bovenaan met beide 29 procent, gevolgd door Android met 25 procent. Het onderzoek laat een grote diversiteit aan privé-devices op de werkplek zien. Veel organisaties laten medewerkers vrij in het kiezen van een device.
Bijna 40 procent van de respondenten wereldwijd staat toe dat medewerkers hun smartphone meenemen naar het werk. In Nederland ligt dat met 48 procent nog hoger. Bijna 30 procent vindt dat medewerkers een tablet naar keuze mee mag nemen en een derde van de organisaties dekt de kosten voor tablets en smartphones volledig.

Mythe 6: Beveiligde consumententechnologieën zijn veilig voor gebruik in de organisatie
Managers en IT-beheerders werken momenteel nog steeds aan de ontwikkeling van beveiligingsregels, procedures, trainingen en technologieën. Helaas kunnen deze beveiligingsmaatregelen de snelle uitrol van CoIT niet bijhouden.
Twee derde van de organisaties heeft wel eens een beveiligingsprobleem gehad door het gebruik van privé-devices. IT-beslissers maken zich met name zorgen om deze risico’s en 81 procent noemt de verbetering van IT-infrastructuren noodzakelijk.
Ondanks deze zorgen investeert het merendeel van de organisaties niet in training van medewerkers om op die manier de bewustwording binnen de organisatie te verbeteren en de risico’s die CoIT met zich meebrengt te beperken. Slechts één op de vijf investeert in het trainen van medewerkers en 32 procent geeft aan te willen investeren in het trainen van IT-ers die verantwoordelijk zijn voor de beveiliging en het beheer van bedrijfskritieke IT-infrastructuren.

Verandering in de manier van werken
Consumerization of IT rukt steeds verder op. Managers passen hun ideeën, over bijvoorbeeld het rendement op investeringen en het nemen van veiligheidsmatregelen, hier op aan. Zij denken na over wat dit voor invloed heeft op de productiviteit, werving en het behoud van medewerkers en of dit de operationele kosten verlaagt.
Om er voor te zorgen dat CoIT veilig en betrouwbaar is voor de werkomgeving moet men kijken naar de mensen, processen en tools die er bij betrokken zijn. Organisaties kunnen nu de stap maken van een reactieve en risico-beperkende houding, naar een strategische werkwijze. Wanneer consumententechnologie breed binnen organisaties wordt ingezet, zal dit de productiviteit in de komende jaren positief beïnvloeden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT
 Impact consumententechnologie op IT-organisatie te groot om te negeren
 'Bring Your Own’: het businessmodel voor nieuwe generatie werknemers
 ‘Zware netwerkbelasting in 2012’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10