zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Topmanager is juist niet verslaafd aan macht

24 februari 2012 - Managers op hoge posities verlangen veel minder naar macht dan hoogopgeleiden op lagere posities dan altijd is aangenomen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Intermediair onder ruim 1.000 hoogopgeleiden in samenwerking de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Tilburg. Het resultaat is opmerkelijk, omdat de psychologie er altijd van uit is gegaan dat machtsverlangen juist toeneemt naarmate mensen hoger klimmen op de maatschappelijke ladder.

Het verlangen naar macht onder hoogopgeleiden die geen leiding geven, die in het lagere en die in het middenmanagement zitten, ontloopt elkaar niet veel (rond de 4,6 op een schaal van één tot zeven). Hoogopgeleiden in het topmanagement hebben met een gemiddelde van 3,7 juist een opvallend lagere machtshonger. De cijfers zijn gebaseerd op een aantal vragen over machtsverlangen (en machtsfantasieën) die de hoogopgeleiden zelf moesten invullen. 



Opvallende conclusie

Volgens de betrokken Groningse en Tilburgse onderzoekers is het voor de eerste keer dat de wetenschap op deze empirische manier onderzoek heeft gedaan naar machtsverlangen. Minder ‘hard’ onderzoek is er wel naar gedaan, zoals inktvlektesten, diepte-interviews met topmanagers en machtsexperimenten met studenten. Het opvallende was dat die onderzoeken doorgaans tot heel andere conclusies kwamen: macht werkt verslavend, hoe meer je ervan hebt, hoe sterker het verlangen naar nog meer macht. 

Nieuwe generatie topmanagers?

"Volgens de onderzoekers met wie we samenwerkten zijn de data achter ons onderzoek heel hard en is het onderzoek overtuigend," zegt Kees Versluis, chef redactie van Intermediair en coördinator van het onderzoek. Nader onderzoek moet volgens hem duidelijk maken hoe de resultaten zich laten rijmen met de eerdere (minder empirische) onderzoeken. Versluis: "Wij denken dat de nieuwste generatie topmanagers anders is dan de vorige. De deelnemers aan ons onderzoek waren niet ouder dan begin 40."

Het volledige artikel vindt u hier.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Macht corrumpeert niet
 Tien machiavellistische praktijken voor topmanagers
 Drie vragen om te bepalen of u die promotie wel echt wilt
 Wilt u macht? Denk abstract
 
 
reacties
 
H.D. van Gortel  |   | 
24-02-2012
 | 
08:52 uur
Machtsgebruik of misbruik is persoonlijk en zit m.i. in de aard van het beestje. Niet zo vreemd dat er tegenwoordig minder generaals onder de managers zijn. In de huidige maatschappij werkt dat meestal ook niet meer.
H.A.  |   | 
24-02-2012
 | 
09:25 uur
Alles verkeert na enige tijd in zijn tegendeel...

van aan naar uit
van lief naar kwaad
van heersen naar meelopen
van verzet naar overgave
etc

dat is een universele wet.
Henk  |   | 
28-02-2012
 | 
19:30 uur
Macht komt (meestal)met leeftijd
Zit je echt aan de top dan treed er een ''verzadigingspunt'' effect op en ook voortschrijdende inzichten.
Tevens zorgt het ouder worden ervoor dat (de 1 wat eerder dan de ander en sommigen nooit)het inzicht ontstaat dat macht en eer e.t.c. allemaal lucht is wat een boel stress met zich meebrengt al was het maar om het ''de mooie jongen''beeld instant te houden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10