23 februari 2012 -
Volgens ruim 50 procent van de Nederlandse werkzoekenden heeft de crisis negatieve effecten op zijn of haar loopbaan gehad. Zij zitten bijvoorbeeld vast in een baan waar zij niet tevreden mee zijn, of zijn hun baan kwijtgeraakt. Toch bereiden Nederlanders zich niet intensief voor op een sollicitatie. Dat blijkt uit het jaarlijkse sollicitatieonderzoek van JobTrack.nl onder 1.032 respondenten.
Ook in 2012 ziet bijna een derde van de respondenten de arbeidsmarkt negatief tegemoet, zij denken dat het nog wel even duurt voordat deze verbetert. Op WO’ers heeft de crisis vaker een betere invloed gehad dan op lager opgeleiden, 21 procent geeft aan door de crisis drastischer stappen te durven zetten in hun loopbaan. Marco de Weerd van JobTrack.nl: "Voor bepaalde groepen kan een onzekere situatie bij de huidige werkgever juist dat extra zetje geven om het heft in eigen handen te nemen. Bijvoorbeeld door kritischer te zijn op het eigen functioneren, bepaalde competenties te ontwikkelen of een nieuwe baan te zoeken." Bijna de helft van de respondenten gaat vanwege de crisis sneller op zoek naar een nieuwe baan en 70 procent is bereid om onder zijn niveau te werken.
Traditionele voorbereiding sollicitatie Ondanks de huidige situatie op de arbeidsmarkt bereidt 49 procent van de respondenten zich niet optimaal voor op een sollicitatiegesprek, zeven procent bereidt zich zelfs helemaal niet voor. Het lezen van de bedrijfswebsite en de advertentie worden als meest belangrijk ervaren. Er is echter nog weinig aandacht voor sociale media. Slechts zeventien procent past zijn profielen aan op het moment dat hij aan het solliciteren is, terwijl dit doorgaans een belangrijke bron van informatie voor werkgevers is.
Minder dan een derde zoekt op internet naar informatie over de gesprekspartners. "Dit vind ik opvallend lage percentages. Veel mensen bereiden zich blijkbaar met name nog steeds op een traditionele wijze voor op een sollicitatiegesprek, terwijl je nu echt je best moet doen om op te vallen. Waar beter te beginnen dan bij je online visitekaartje. Daarbij zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat sollicitanten zich online inlezen in de gesprekspartners, zijn of haar professionele interesses of specialismen achterhalen en dat meenemen in de voorbereiding. Maar het meest belangrijk is dat je een goed beeld vormt van bedrijf zelf," aldus De Weerd.
De crisis schijnt nog wel een paar jaar te duren. De keerzijde is dat we niet meer alles vanzelfsprekend vinden. Men is tegenwoordig al snel verwend maar dit maakt je weer bewust van de luxe waarin wij als Westerse mensen leven.