Organisaties gegroeid op het gebied van sociale media
23 februari 2012 -
Social media als onderdeel van de communicatiestrategie is bezig aan een gestage opmars binnen organisaties, maar er valt nog steeds veel te verbeteren. Bij slechts 39 procent van de organisatie is social media structureel onderdeel van de communicatiestrategie. Organisaties missen bovendien de capaciteit (47 procent) en de kennis (44 procent) om social media actief in te zetten. Dit blijkt uit onderzoek van Yacht.
In de periode december 2011 tot en met februari 2012 heeft Yacht (kantoor Utrecht) een onderzoek gedaan onder 35 van haar relaties uit de regio. Insteek van de kwalitatieve vraaggesprekken was de ervaring van organisaties met het gebruik van social media. In 2010 heeft Yacht een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Toen waren organisaties vooral op zoek naar de meerwaarde van social media.'Is het een hype of een blijvertje? En als we dan inderdaad het belang zien, waar dan te beginnen?' waren toen de vragen die bleven hangen.
Organisaties boeken vooruitgang
Bijna twee jaar later blijken organisaties een stuk verder: inmiddels is 80 procent actief op social media, tegen twintig procent in 2010. Van deze 80 procent zit een groot deel nog in de experimentele fase; zij zijn vooral aan het zenden. Ongeveer 42 procent van de organisaties doet nog een schepje er bovenop: zij zoeken ook de interactie op. Maar de drempel naar de volgende fase is groot. Het echt integreren van social media binnen de bedrijfsprocessen is duidelijk de volgende uitdaging. Bij slechts 39 procent is social media onderdeel van de communicatiestrategie, elf procent geeft aan nog helemaal geen strategie te hebben. "En het is juist van belang dat social media niet alleen binnen de communicatiestrategie wordt opgenomen, maar dat ook bijvoorbeeld ICT, klantenservice, HRM en medewerkers klaar zijn voor de dialoog met organisatiedoelgroepen," aldus Michel Verdoold, competence director Marketing & Communicatie bij Yacht.
Gemis aan capaciteit en kennis Organisaties geven aan hierin capaciteit (47 procent) en kennis (44 procent) te missen. Het zelf opzetten van social media activiteiten kost nu eenmaal tijd en inspanning en het is van belang kennis van de verschillende social media op te bouwen. Sommige organisaties huren tijdelijk iemand in, anderen nemen een bureau in de arm. Vooral budget krijgen blijkt lastig in deze tijden. Het draagvlak bij management en directie is daarbij van levensbelang. Michel Verdoold: "Organisaties die aangaven een 'fan' van social media in de directie te hebben, kregen gemakkelijker een budget voor de opstart en sneller draagvlak in andere lagen van de organisatie. Ambassadeurs binnen je organisatie lijken dus een winfactor voor de succesvolle implementatie van social media."
Effect meten
Return on investment - wat levert het op - blijkt ook belangrijk. Terwijl juist bij social media nog niet een gevestigde theorie bestaat om dat op juiste wijze te doen. Het is duidelijk dat de bevraagde organisaties hier ook mee worstelen: van de respondenten geeft 15 procent aan nog helemaal geen effectiviteit te meten, 47 procent kijkt naar bereik, 22 procent naar waardering en slechts een handvol kijkt echt naar het effect op (bedrijfs-)doelstellingen.
Michel Verdoold: "Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de organisaties die een speciaal team of persoon hebben aangesteld of tijdelijk hebben aangetrokken, met hun social media activiteiten sneller tot goede resultaten komen. Naar onze mening zou dat eerder tot die meetbare resultaten voor bedrijfsdoelstellingen kunnen leiden."
Aardig artikel, hoewel ik me afvraag gezien de geringe omvang van de ondervraagde groep bedrijven hoe significant de resultaten genoemd kunnen worden. Omdat ook geen informatie verschaft wordt om de omvang van de ondervraagde bedrijven, is moeilijk in te schatten of over de gehele lijn in Nederland daadwerkelijk een dergelijk hoog percentage Social Media al heeft verheven tot integraal onderdeel van hun communicatiestrategie. Nog steeds worden verantwoordelijkheden met betrekking tot Social Media belegd bij de marketingafdeling, waar het mijn inzien niet (alleen) thuis hoort.
De discussie over ROI wordt pas relevant indien er heldere doelen zijn vastgesteld. Gaat het om terugdringen van recruitmentkosten, of om branding bij potentiele klanten bijvoorbeeld.
(Kijk voor een mooie infographic over ROI op Social Media op (Klik hier)
Verder heeft strategische inzet van Social Media alleen kans van slagen bij buyin van senior management, omdat een parallel met de strategische doelen van de gehele organisatie noodzakelijk is. Vaak ontberen de juniors en early adopters die de Social Media discussie aanzwengelen zowel de kennis van de business, als de invloed binnen de organisatie om integrale adoptie tot stand te brengen.
Eline de Neree
|
|
23
-
02
-
2012
|
09
:
38
uur
Ik zie net dat de lnk naar de infographic niet werkt. Bij dezen alsnog: (Klik hier)