22 februari 2012 -
Dit jaar zullen minder mensen een tv kopen en zal er steeds minder reguliere tv worden gekeken. Dit blijkt uit het nieuwe '2012 Global Consumer Electronics Products and Services Usage Report' van Accenture, waarover 6Minutes.be bericht . Om media te bekijken kiest de consument steeds vaker voor andere elektronische toestellen, zoals smartphones en tabletcomputers.
"De strijd om de aandacht en de tijd van de consument wordt heviger. Het kijkerspubliek is steeds heterogenerer en we beginnen de impact hiervan op het concept van de tv als scherm-in-huis te zien," zei Mitch Cline, global managing director van Accenture’s Electronics & High-Tech Group. "De consument wil altijd verbonden en altijd online zijn, en in zijn dagelijks leven gebruikt hij daarvoor meer en meer elektronische toestellen die hem het amusement bieden dat vroeger alleen via de tv bereikbaar was. De mensen zullen ongetwijfeld tv's blijven kopen, maar hun voorkeuren zijn aan het veranderen. Ze kiezen nu sneller voor andere schermen, zoals die van laptops, desktops, tablets en smartphones, om media te bekijken."
Gebruik smartphones en tablets groeit
Het onderzoek wees op het snel toenemend gebruik van smartphones en tablets naarmate de consumenten steeds meer belang hechten aan mobiliteit. Meer dan de helft van de respondenten (53 procent) een smartphone. In 2010 was dat nog maar 28 procent. Het aantal mensen dat een tablet kocht steeg van acht procent in 2010 naar twaalf procent in 2011.
Online diensten en cloud computing wijzigen gedrag Meer dan de helft van de respondenten gaf aan zijn gedrag gewijzigd te hebben door de beschikbaarheid van onlinediensten en cloud computing. Bijna één derde (32 procent) huurt of koopt geen of bijna geen DVD's meer. Eén vierde (25 procent) deelt meer persoonlijke informatie met familie en vrienden. Negentien procent bekijkt persoonlijke informatie via meer verschillende toestellen dan voorheen. 75 procent van de respondenten gebruikt een online mailbox, 37 procent speelt online games en 26 procent streamt media. De jonge generatie (18-34 jaar) maakt nog veel intensiever gebruik van online diensten. Bijna de helft (47 procent) speelt online games en meer dan één derde (36 procent) streamt media.
Apps
Bijna twee derde van de respondenten gaf aan apps te downloaden en dit gewoonlijk te doen via de online winkels van fabrikanten van consumentenelektronica en software. 69 procent hiervan gebruikt informatie-apps (nieuws, weer en sport), 58 procent gebruikt networking-apps (sociaal/beroepsmatig netwerken) en 56 procent gebruikt amusement-apps (muziek, games, en video's).
Prijs en functionaliteit
Aan de respondenten werd gevraagd op basis waarvan zij meer geneigd zouden zijn een tv aan te schaffen. 55 procent gaf aan een TV aan te willen schaffen indien de prijs binnen hun budget viel. 42 procent gaf aan de aanschaf van een high-definition tv te overwegen. Slechts 25 procent noemde 3D functionaliteit als een gewenst kenmerk van een nieuwe tv. Eveneens 25 procent gaf aan eerder geneigd te zijn een tv aan te schaffen indien deze toegang zou bieden tot het internet en persoonlijke informatie.