Bedrijfsleven stelt tegenstrijdige eisen aan leidinggevenden
21 februari 2012 -
Organisaties stellen aan leidinggevenden steeds meer eisen die tegengesteld lijken. Omgaan met deze tegenstellingen vraagt veel van hen, omdat ze hun leidinggevende stijl te vaak baseren op wat zij goed of slecht leiderschap vinden. "Een verwarrende impasse," vinden organisatieadviseurs Carin Suurenbroek en Henk van de Steege in het nieuwe boek ‘Wat voor leider ben jij?’.
Bij leiderschap gaat het er veel meer om dat leidinggevenden weten te variëren in leiderschapsstijlen. Goede of foute stijlen bestaan daarom niet. In het boek ontleden de auteurs een gemiddelde leiderschapstijl in tien dimensies.
Van leiderschapstijlen naar leiderschapsdimensies
Het Nieuwe Werken, de generaties Y en Einstein, onze behoefte aan intrinsieke motivatie en het verlangen om geïnspireerd te worden maken dat een leiderschapsmodel met alleen harde aspecten niet meer passend is in veel organisaties. Tegelijkertijd worden (non-profit)bedrijven en overheid afgerekend op resultaten en gevraagd de hardere kanten van leiderschap te omarmen.
Organisaties en leiders zijn daarom op zoek naar een nieuwe vorm van leiderschap, waarin harde en zachte kanten levensvatbaar zijn, zonder een keuze te hoeven te maken voor het een of ander. De tien dimensies van leiderschap leren leidinggevenden om te gaan met deze paradoxen.
Bruikbare leiderschapstijlen
"Sommige dimensies zeggen meer over wie u bent als mens (controle – vertrouwen). Een andere dimensie raakt meer wie u bent in uw rol als leidinggevende (winst – duurzaamheid), en sommige dimensies zeggen iets over beiden (autoriteit – dienstbaarheid)," vult Van de Steege aan.
Zonder eigen patronen in gedrag, gedachten en emoties te kennen en herkennen, kunt u als leidinggevende last krijgen van projecties, energieverlies, selffulfilling prophesies, stress of misverstanden.