Recruitmentsite belangrijkste middel voor succesvolle employer branding
20 februari 2012 -
De eigen recruitmentsite van de werkgever is het meest gebruikte en effectiefste communicatiemiddel om te bouwen aan het employer brand. Ook aan de vindbaarheid in zoekmachines en campusrecruitment worden een hoge effectiviteit toegedicht, maar deze worden beide veel minder gebruikt door Nederlandse werkgevers voor employer branding.
Dit blijkt uit onderzoek onder 400 employer brand professionals en directieleden ten behoeve van het boek 'Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’. In het onderzoek ‘Het Nieuwe Employer Brand’ zijn 41 verschillende communicatiemiddelen onderzocht op hun inzet ten behoeve van employer branding en het effect dat daaraan wordt toegekend. De top tien instrumenten die door Nederlandse werkgevers het meeste effect op het employer brand wordt toegekend, zijn:
1. Recruitmentsite
2. Vindbaarheid via zoekmachines
3. Campusrecruitment
4. TV
5. Vacatures op vacaturesites
6. Vacatures op vacaturesites
7. Beheren van communities op social media (actief)
8. Corporate storytelling
9. (Video-)testimonials
10. Printadvertenties in de landelijke krant
Wat doen werkgevers met een sterk employer brand meer en minder?
Naast wat de gemiddelde werkgever aan instrumenten inzet, is ook gekeken naar wat topwerkgevers doen. Topwerkgevers zijn werkgevers die voldoen aan voorwaarden zoals een hoge medewerkerstevredenheid, veel open sollicitaties ontvangen en een top tien positie onder de doelgroep. Topwerkgevers zetten naast de eigen recruitmentsite en campusrecruitment vooral in op public relations (PR), corporate storytelling, externe nieuwsbrieven en jobboards. Naast het hoge gebruik wordt hier ook het meeste effect aan toegekend.