zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CFO’s zien recessie als kans voor bedrijfsgroei

17 februari 2012 - Investeren in goed personeel is volgens CFO’s één van de belangrijkste succesfactoren voor bedrijfsgroei tijdens de recessie. Dit blijkt uit de CFO Breakfast Meeting ‘Going for Growth’, die op 14 februari werd georganiseerd door Michael Page International, Coleridge & Valmore en Deloitte. Onder leiding van Rens de Jong, presentator van BNR Nieuwsradio, gingen circa 50 CFO’s met elkaar in gesprek over de kansen die de recessie biedt voor het realiseren van bedrijfsgroei.

Een meerderheid van de aanwezige CFO’s ziet de recessie als een uitgelezen kans voor het doorvoeren van hervormingen en het realiseren van bedrijfsgroei. Als belangrijkste succesfactoren tijdens de recessie werden genoemd: focus op de kernactiviteiten, inzicht in de winstgevendheid van de klant en Economic Value Added (EVA), blijven investeren en ondernemen met oog op de lange termijn, besluitvormingsprocessen optimaliseren met behulp van Business Intelligence en het aantrekken en investeren in goed personeel.



Kansen voor groei
Tijdens de paneldiscussie met Pieter Wagebaert, Region Finance Director EMEA van Teleplan International, Arjan Kaaks, CFO van Maxeda/DIY, en Frank Geelen, Partner CFO Services van Deloitte, bleek dat succesvolle bedrijven de recessie niet zozeer gebruiken voor het opstarten van radicale koerswijzigingen, maar eerder kiezen voor het aanbrengen van focus op de kernactiviteiten. Sommige CFO’s voegden daaraan toe dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn dat bedrijven slechte economische situaties nodig hebben om zich te hervormen. Dit zou een doorlopend proces moeten zijn, ook in betere tijden. Frank Geelen onderschrijft het succes van de lange termijn aanpak: "Binnen onze adviespraktijk zien wij dat bedrijven toch altijd het beste presteren wanneer zij hun lange termijn koers blijven varen en anti-cyclisch blijven denken: oppassen met de teugels al teveel te laten vieren als het goed gaat en blijven innoveren in tijden dat het minder gaat." 

Gerichte keuzes
Dit werd bevestigd door Lars Kamphuis, CFO van Berendsen Nederland, wiens bedrijf ondanks de crisis sinds 2009 een omzetgroei met dubbele cijfers wist te realiseren. "Als je besluit contraire maatregelen in te voeren, is het van belang om gerichte keuzes te maken in de projecten die je wilt uitvoeren. Deze dienen daarnaast aan te sluiten op de lange termijn doelstellingen. Als CFO heb je de langste horizon, maar uiteindelijk is het doorvoeren van hervormingen alleen mogelijk met de juiste mensen om je heen. De uitvoering van hervormingen is tenslotte essentieel." 

Flexibele en goede arbeidscontracten
Flexibele arbeidscontracten zijn tijdens de paneldiscussie genoemd als maatregel om bedrijven meer bewegingsruimte te geven, kosten te besparen en de juiste balans in het personeelsbestand te vinden. Uit de discussie blijkt dat landen in Oost-Europa, zoals Tsjechië en Polen, goede voorbeelden zijn van locaties waar bedrijven tegenwoordig medewerkers van dag tot dag kunnen inhuren of met flexibele salarissen werken.
Gastheer Michel Verduin, Director bij Coleridge & Valmore (het recent geïntroduceerde Executive Search label van Michael Page), benadrukt het belang van goed personeel in economisch zware tijden: "Om strak aan de wind te varen is het van belang dat de juiste koers wordt bepaald en helder intern en extern wordt gecommuniceerd. We zien dat binnen de recessie zichtbaar wordt welke mensen goed en minder goed functioneren. Feit is dat een organisatie met de juiste mensen op de juiste plek, beter in staat is om te komen tot slagvaardige besluitvorming en het realiseren van de benodigde veranderingen."
Uitwisseling van kennis
Het is de tweede keer dat Michael Page International een dergelijke bijeenkomst voor CFO’s organiseert. Voor de bijeenkomst ‘Going for Growth’ zocht Michael Page de samenwerking op met Deloitte. "Wij merkten in de gesprekken met onze opdrachtgevers dat er in deze huidige veranderende marktsituatie een grote behoefte is aan het uitwisselen van kennis ervaringen. Door het organiseren van dergelijke bijeenkomsten willen we enerzijds inzichten geven hoe om te gaan met de uitdagingen van de huidige marktsituatie en de te voeren strategie, anderzijds willen we de uitwisseling van kennis, inzichten en best practices tussen onze klanten onderling stimuleren," aldus Michel Verduin.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO's ondanks economisch zwaar weer optimistisch over expansie
 CFO speelt belangrijke rol in elke groei-investeringsfase
 CFO geeft prestatieverbetering én risicomanagement prioriteit
 CFO: economische vooruitzichten rooskleuriger
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payroll Works  |   | 
17-02-2012
 | 
09:34 uur
Goed geschreven artikel, de recessie heeft ondanks een heleboel negatieve kanten gelukkig ook wat positieve, zo dwingt het bedrijven hun aanpak te heroverwegen, dat kan weer een positief effect hebben op de lange termijn. Het is wel zaak dat bedrijven zich dat realiseren en zich niet alleen inzetten op de korte termijn.
Matthijs Vermoolen  |   | 
18-02-2012
 | 
00:43 uur
Als je je onderscheidt van de massa, zijn er altijd mogelijkheden. De crisis dwingt organisaties de gebaande paden te verlaten. En dit is is een bedreiging en een kans om je van de meute te onderscheiden tegelijk. De klant is niet meer de klant van vroeger, de mindset van medewerkers is veranderd, structuren moeten flexibeler worden en de presentatie naar buiten moet meeveranderen. Survival of the fittest...
Willem van Druten  |   | 
19-02-2012
 | 
14:34 uur
De CFO's van vandaag zijn blijkbaar net ondernemers; wat een verhelderende en inspirerende inzichten....?!
Sandra  |   | 
20-02-2012
 | 
12:17 uur
Interessant artikel om te benutten 'investeren in goed personeel'

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10