zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overheid te zuinig met de lage bijtelling

16 februari 2012 - 45 procent van de berijders in Nederland rijdt inmiddels in een CO2 zuinige auto. Het bewijs van een succesvolle maatregel voor een duurzame samenleving. Pas dit jaar legt de overheid voor het eerst geld toe op deze maatregel. Dit is echter van korte duur. Het komend jaar worden de CO2 normen op twee momenten verder aangescherpt.

De overheid heeft vanaf 2008 455 miljoen euro extra inkomsten ontvangen uit de bijtelling door deze te verhogen van 22 naar 25 procent. Dit is inclusief de verrekening van de korting die gegeven is op auto’s met een lage CO2 uitstoot.


VAVDZ houdt middels een teller op de website nauwkeurig de stand bij. Voor het eerst sinds 2008 loopt dit jaar de teller niet meer verder op. Het batig saldo van de overheid eindigde eind 2011 op 467 miljoen euro. In de eerste week van februari is dit saldo teruggelopen tot 455 miljoen euro. 

Leasetermijn
Eind december 2011 reed 55 procent van de mensen met een auto van de zaak in een auto met een normale (25 procent) bijtelling. Vorig jaar was dit nog 71 procent. Er zijn berijders die bewust hebben gekozen voor een auto in de 25 procent categorie, maar ook berijders die nog niet de gelegenheid hebben gehad om voor een auto met een lage bijtelling te kiezen. Simpelweg omdat zij gehouden zijn aan de leasetermijn die afgesproken is met de werkgever. 

Aanscherping CO2-normen
Het is niet de verwachting dat het batig saldo van de overheid uitgehold gaat worden. Immers, zowel op 1 juli 2012 als op 1 januari komend jaar worden de CO2 normen aangescherpt, waardoor 50 procent van de nieuwe auto’s die nu een lage bijtelling kent in een hogere categorie gaan vallen. De overheid geeft zelf aan te streven naar een stimulering van slechts tien procent van het wagenpark. De berijders die nog geen mogelijkheid hebben gehad om de auto te wisselen vissen daarbij vaak achter het net. Er zijn straks vooral in de 14 procent bijtellingscategorie bijna geen zakelijke auto’s meer over.

VAVDZ betreurt het inperken van de lage bijtellingscategorieën. Uit het Ecorys rapport, uitgevoerd in opdracht van de overheid, bleek dat van alle fiscale maatregelen, de lage bijtellingscategorie het meest effectief was tegen de laagste kosten. Martin Huisman, Voorzitter VAVDZ, hierover: "Met het huidige beleid zal in 2013 de categorie van 25 procent weer sterk toenemen. Dan is er geen enkele prikkel meer om in een CO2 zuinige auto te gaan rijden. Dat is zonde, want het effect van de maatregel is goed te noemen."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaserijder kiest weer voor diesel
 2012 wordt een financieel zwaar jaar voor de zakelijke rijder
 Zeven procent bijtelling stimuleert niet
 Privé rijden zonder bijtelling mogelijk
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
17-02-2012
 | 
09:42 uur
Zolang het de overheid geld oplevert is er niets aan de hand en lijkt het of deze regering iets om het milieu geeft. Nu gaat het geld kosten, dus verslechteren deze regeling. Ook de promotie van de elektrische auto is een leugen. De productie van de auto is meer vervuilender dan een normale auto en de uitstoot is niet lager, want die uitstoot komt er bij de krachtcentrales uit. Maar het volk wil belazerd worden en slikt dus letterlijk alles.
Ron  |   | 
17-02-2012
 | 
15:53 uur
Rolf je reactie zegt veel over jou!
Wat je schrijft is al heel lang bekend en ook elektriciteit gebruikt nog merendeel fossiele brandstoffen, daar is geen discussie over.
Oriënteer je voor je wat van een ander zegt eens wat beter.
Nooit gehoord van waterstof, al heel lang geleden is daar een motor voor ontwikkeld, maar helaas de oliemaatschappijen hebben dat weggekocht, want dat is een te grote concurrentie voor hun winsten. Dus een goed alternatief is er al jaren. En ga maar lekker slapen met wat je wordt wijsgemaakt in deze tijd.
Groeten Ron
Rolf  |   | 
17-02-2012
 | 
11:23 uur
@Ron Ladage. Wow! Touchet! Raak! NOT! Zowel one-liners als kortzichtig geneuzel in 1 post. Knap! Maar ik stel toch voor dat je iets verder nadenkt voortaan.... Een duwtje in de goede richting: Auto's rijden praktisch allemaal nog op fossiele brandstoffen. Dat wordt schaarser en schaarser en door de spanning in het midden-oosten duurder en duurder. Op dit moment halen wij het gros van onze energie uit die fossiele brandstoffen. Dit moet en gaat dus veranderen. Kernenergie... Zonnenergie.. Windenergie... past NIET in een verbrandingsmotor helaas... valtie?
Ron  |   | 
18-02-2012
 | 
10:25 uur
@Rolf.
Je bent goed in het herhalen van je argumenten, maar leer eens te luisteren en ga ook dan in op andere alternatieven. Dus geen fossiele brandstoffen meer , dan waterstof, die elektrische auto's die wel honderd kilometer ver kunnen rijden zijn een tussenfase en denkelijk ook geldverspilling. Maar de multinationals willen steeds geld verdienen en de macht houden. Lees eens een artikel over b.v. waterstof motoren en wat hun uitstoot is. Natuurlijk zal water op den duur ook schaars worden, we leven met teveel mensen op de aarde en dat neemt alleen nog maar toe. We bevuilen ons eigen nest en dat loopt slecht af.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10