16 februari 2012 -
Leidt u een virtueel projectteam? Dan herkent u dit vast: de leden zijn zich maar al te goed bewust van de noodzaak om zoveel mogelijk informatie te delen, maar maken tegelijkertijd lang niet altijd gebruik van de technologische middelen die dat mogelijk maken. Hoe komt dat? Wayne Turmel gaat op Management Issues in op die vraag en geeft managers tips om deze tegenstrijdigheid te lijf te gaan.
Mensen omarmen technologie (of niet) op basis van een aantal factoren: de functie (wat het doet), het gemak om ermee om te leren gaan (gebruiksgemak) en wie er allemaal gebruik van maken (cultuur).
Weerstand
Het implementeren van nieuwe software of technologie roept weerstand op. Altijd. De beste manier om hier mee om te gaan is om uw team geen nieuwe technologieën op te leggen, maar om de leden te betrekken bij de keuze en implementatie. Hoe? Door ze te vragen wat ze nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen. Dit kan via (online) groepsgesprekken, online discussiegroepen en/of e-mail. Vervolgens vraagt u wat ze tot nu toe hebben gebruikt en in hoeverre die middelen helpen. Stimuleer een discussie. Laat collega’s elkaar vertellen wat werkt en hoe.
Op basis hiervan identificeert u de functionaliteiten die het hardst nodig zijn. Bijvoorbeeld het kunnen delen van informatie en/of toegang tot de meest actuele versies van documenten. Dan pas komt u met een oplossing, oftewel een specifiek softwarepakket (bijvoorbeeld) dat deze gewenste uitkomsten mogelijk maakt. Op deze manier betrekt u het team en voelt het zich medeverantwoordelijk voor de gemaakte keuze. Ze zullen die vervolgens veel eerder omarmen in plaats van automatisch verwerpen omdat die van hogerhand opgelegd is. Het zal u bovendien verbazen hoe vaak ze op dezelfde oplossing uitkomen als u van tevoren al bedacht had!
Bron:Management Issues