Klanten ergeren zich mateloos aan verkooptelefoontjes
16 februari 2012 -
In 2011 waren de bezoekers van ConsuWijzer.nl met name geïnteresseerd in de nieuwe regels rondom het opzeggen van abonnementen en contracten. Ongewenste verkooptelefoontjes waren de grootste ergernis. Tot slot blijven de vragen en meldingen over garantiekwesties hoog genoteerd staan. Dat blijkt uit de cijfers over 2011 die ConsuWijzer gisteren bekend maakte.
De website ConsuWijzer.nl werd in 2011 bijna 2,3 miljoen keer bezocht. Het loket ontving zo'n 85.000 meldingen van consumenten over problemen die zij ervaren bij de aankoop van producten of diensten. Deze meldingen zijn belangrijke signalen voor de toezichthouders achter het loket: de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA, die vanaf 2013 samengaan in de ACM.
Top drie meest geraadpleegde informatie
1. abonnement of contract opzeggen / stilzwijgende verlenging
2. telemarketing en bel-me-niet register
3. garantie en non conformiteit
Top vijf meldingen bij ConsuWijzer
1. misleidende en agressieve verkoop, met name telefonische werving door onder andere loterijen en goede doelen
2. garantie, met name elektronicabranche
3. rekeningen en betalen, met name telecom- en energiesector
4. beëindigen en ontbinden overeenkomst, vooral sportscholen, uitgeverijen
5. vragen over nieuwe wetgeving, vooral over de nieuwe regels rondom abonnementen
Top vijf meldingen per sector
1. telecom, (bel-me-niet en rekeningen)
2. energie (idem)
3. elektronica / witgoed en huishoudelijke apparatuur (met name garantiekwesties)
4. kansspelen en loterijen (bel-me-niet)
5. detailhandel wonen (garantiekwesties en levertijd)
Acties toezichthouders
De signalen die consumenten bij het loket achter laten zijn belangrijke informatie voor de toezichthouders achter het loket. Zij ondernamen in 2011 actie op de volgende terreinen:
- In 2011 heeft OPTA voor 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor overtreding van telemarketingregels, onder andere de regels van het Bel-me-niet Register
- OPTA heeft via ConsuWijzer consumenten gewaarschuwd, bijvoorbeeld voor het terugbellen naar onbekende buitenlandse nummers. Ook heeft OPTA naar aanleiding van klachten een aantal nummers uit de lucht gehaald.
- De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicabedrijven beboet voor het overtreden van de garantieregels en een energiebedrijf voor misleidende colportage.
- De Consumentenautoriteit heeft consumenten gewaarschuwd voor twee onbetrouwbare webwinkels.
- De NMa heeft in de energiesector een energiebedrijf beboet omdat het klanten die waren overgestapt geen geld terug betaalde; twee energiebedrijven werden beboet voor misleidende colportage.
- Dankzij meldingen bij onder andere ConsuWijzer heeft de NMa kartelafspraken rond executieveilingen kunnen aanpakken.
Een artikel wat mij triggert en uit het hart is gegrepen. Ik word vaak opgebeld door bedrijven waar ik helemaal niks van wil en als hun verkooppraat dan klaar is dan willen ze me als zogenaamde service wijzen op de mogelijkheid van het 'belmenietregister. Wat een runderen!!! Ze kijken er niet in en weten niet dat ze me niet mogen bellen. Ik sta er in zowel met landlijn als mobiele telefoon. Het is een bijzondere manier van omdenken en omdraaien waar ik een pesthekel aan heb. Helaas weet ik geen meldpunt waar ik dat kan melden terwijl de meldpunten op dit moment juist uit de grond schieten als paddestoelen. Een nieuw meldpunt kan dan ''belemeniet-booswicht'' worden genoemd. ;-) Zij moeten de zondaars een boete kunnen geven. Wat geldboete schijnt wel te werken en mijn woord niet.
Och ja, je kunt het ook anders bekijken. De mensen die bellen hebben in iedergeval een baan. Als je niet gebeld wilt worden kun je je aanmelden in het Bel me Niet Register.
Daarbij, als je niets doet gebeurt er niets dus ik zeg, laat de mensen lekker bellen. Creeert werkgelegenheid binnen Nederland.