Tevredenheid dienstverlening advocaten neemt snel af
15 februari 2012 -
De huidige crisis laat een sterke groei zien van het aantal rechtszaken waarbij een advocaat wordt ingeschakeld. Doordat Nederlanders steeds vaker gebruik maken van de expertise van een advocaat kunnen zij ook de kwaliteit van een advocaat steeds beter beoordelen. Uit onderzoek van de DeBesteAdvocaat.nl blijkt dat Nederlanders advocaten veel kritischer beoordelen dan enkele jaren geleden.
Met name de nazorg van een advocaat is voor cliënten een punt van verbetering. Ruim 30 procent van de ondervraagde 8.297 cliënten geeft de nazorg van een advocaat een onvoldoende. Ook de deskundigheid en bereikbaarheid van een advocaat zijn aspecten die cliënten graag beter zien georganiseerd. Ondanks de steeds kritisch wordende consument scoort circa 45 procent van de advocaten in Nederland nog een acht of hoger. Het onafhankelijke continu kwaliteitsonderzoek geeft inzicht in de beleving van de dienstverlening van advocaten in Nederland. Per rechtsgebied van een advocaat hebben er meerdere beoordelingen plaatsgevonden. Het onderzoek is gratis te downloaden op de website.
Goede advocaat vinden blijft lastig
"Het blijft voor veel mensen lastig om een goede advocaat te vinden," stelt Gerritjan van der Velde, eigenaar van de website DeBesteAdvocaat.nl. "Wij spreken dagelijks veel mensen die helaas niet geheel tevreden zijn over de dienstverlening van een advocaat. Vaak zijn zij via bekenden in contact gekomen met een advocaat er vanuit gaande dat het dan wel goed zit. Maar elke zaak is weer anders en ook een advocaat heeft zijn eigen specialisme. Achteraf zijn zij, ongeacht hoe de zaak is verlopen, vaak teleurgesteld in de werkwijze van een advocaat. Wij zien dat deze negatieve tendens de afgelopen jaren alleen maar sterker is geworden. Bijzonder jammer, want het is heel belangrijk dat een ondernemer of particulier een goede advocaat heeft die een eventuele zaak perfect oppakt én afrondt."