zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Strategievorming gebeurt nog te vaak individueel

15 februari 2012 - Organisaties hebben moeite om tijdig ontwikkelingen bij 'de buren' te zien aankomen terwijl ze zo afhankelijk van hen zijn. Ondanks dat ze steeds meer vervlochten zijn in samenwerkingsverbanden en netwerken, gebeurt strategievorming nog te vaak separaat en individueel in plaats van collectief. Dat concluderen Berenschot consultants Marcel van Assen en Gerben van den Berg in het nieuwe boek 'Strategische Conversatie'.

Strategievorming doen organisaties liever niet gezamenlijk. Een gemiste kans vinden Van den Berg en Van Assen. Ze omschrijven een strategische conversatie als een continu leerproces over strategische thema's, dat zich ontwikkelt op basis van dialoog én discussie. Organisaties weten zich hierdoor aan te passen aan de veranderende omgeving door de juiste informatie uit de omgeving te verwerken en te interpreteren. Een strategische conversatie vergt dus open onderlinge communicatie tussen organisaties (klanten, leveranciers, concurrenten, enzovoort) en geeft soms het gevoel dat derden wel erg diep in de keuken mogen kijken. "Maar juist die openheid verschaft managers de mogelijkheid om te anticiperen op een reeks van mogelijke toekomsten," licht managing consultant Van Assen toe. "Het stelt hen in staat om collectief strategische opties te ontwikkelen en verschillende strategieën te testen." 



Delen is de succesfactor

Organisaties creëren op deze manier, in samenwerking met elkaar, meer duidelijkheid omtrent toekomstgerichte trends of ontwikkelingen en wordt het onderzoeken van de geschiktste strategische opties vergemakkelijkt. In een strategische conversatie worden deelnemers uitgedaagd om juist ook gezamenlijk de strategische opties te testen, met diverse interne en externe belanghebbenden. "Waar sommige organisaties al openstaan voor het gezamenlijk detecteren van trends en ontwikkelingen, zullen nog maar weinig organisaties het aandurven om met derden de strategie te delen," verklaart senior consultant Van den Berg. "Toch is dit de manier om organisaties zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst." Dat maakt strategische conversatie een interessante manier voor collectieve strategievorming. Het helpt organisaties slagvaardiger te worden vanuit principes van openheid, onderling respect en uitwisseling tussen alle belanghebbende samenwerkingspartners in de keten, het cluster, de branche, de sector of het netwerk. Iedere deelnemende organisaties heeft het voordeel van het collectief met behoud van vrijheid voor eigen strategische keuzes. En daarbij maakt het niet uit of het gaat om industriële organisaties of dienstverleners, want het kunnen voeren van een strategische conversatie is van belang voor alle soorten organisaties.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Strategie is in ongenade gevallen
 Analisten: ondernemingstrategie open deur
 Finance & control en inkoop zijn vooral in crisistijd verweven
 Koppelen van doelen aan bedrijfsstrategie leidt tot betere financiële prestaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10