Opvallend hoge connectie met merken via social media
14 februari 2012 -
Eén op de drie Nederlandse Facebook leden en Twitteraars zijn via deze sociale netwerken gelinked met merken. Bij Hyves is dit één op de vier gebruikers. Gemiddeld zijn Twitteraars volger van 2,9 merken, terwijl Facebook leden gemiddeld 2,2 merken geliked hebben. Bij Hyves is men vriend van gemiddeld 1,8 merken. Twitter lijkt zich dus beter te lenen voor het volgen van meerdere merken dan Facebook en Hyves.
Dit blijkt uit een kort vervolgonderzoek op Trends in Digitale Media, door Intomart GfK. Jongeren in de leeftijd tot 34 jaar blijken vaker met merken te linken via de sociale netwerksites dan oudere leden. Ook hoogopgeleiden hebben bij zowel Facebook, Hyves als Twitter significant vaker een connectie met merken. Opvallend is dat vrouwen op Facebook en op Hyves vaker in connectie zijn met merken dan mannen. Op Twitter is dit juist andersom, hier zijn het de mannen die vaker linken met merken dan vrouwen.
Tv
Bij Facebook is het verder opvallend dat vooral personen die weinig televisie kijken zich met merken linken. Facebook zou dus een complementair communicatie kanaal naast televisie kunnen zijn. Dit verschil is bij Hyves en Twitter niet te zien.