13 februari 2012 -
Dieselmodellen zijn weer enorm in trek bij de leaserijder, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van LeasePlan Nederland. Meer van de helft van de leaserijders (56 procent) koos in 2011 voor diesel als brandstof. Dat is maar liefst 7,5 procent meer dan in 2010. Deze toenemende populariteit gaat ten koste van de benzinemodellen: het aantal benzinerijders daalde met zeker acht procent. Deze verschuiving is deels het gevolg van een groeiend aantal zuinige dieselauto’s in de lage bijtellingscategorieën.
De populariteit van de dieselmodellen valt onder meer te verklaren door de gunstige fiscale positie en het vergrootte aanbod van nieuwe, kleine en zuinige dieselauto’s die in de 14 procent-bijtellingscategorie vallen. Hybride modellen waren in 2011 iets minder gewild. Stonden de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid in 2010 in de top tien van meest favoriete modellen, afgelopen jaar kwam alleen de Lexus Hybrid 5d nog als hekkensluiter in deze lijst voor. De keuze in hybride modellen is wel toegenomen.
Vergroening van wagenpark door lage bijtelling
Een belangrijke ontwikkeling in 2011 is het aantal leaserijders dat gedurende het jaar overstapte naar een auto in een lagere bijtellingscategorie. In het eerste kwartaal van 2011 koos nog bijna 39 procent van alle LeasePlan-klanten een auto uit de 25 procent-bijtellingscategorie, eind 2011 was dat maar 23,6 procent. Leaserijders bestelden massaal zuinigere en fiscaal aantrekkelijkere auto’s in de 20 of 14 procent-bijtellingcategorie. Het Nederlandse leasewagenpark ondergaat hierdoor een flinke vergroening.
Erik Staat, marketing directeur van LeasePlan Nederland, licht de verschuiving in de cijfers toe: "Deze ontwikkeling laat zien hoeveel invloed de fiscale maatregelen hebben op de keuze van een leaseauto. Je ziet duidelijk dat leaserijders kiezen voor kleinere, duurzamere auto’s. Dat dit resultaat heeft blijkt wel uit de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe bestellingen: deze daalde in 2011 van 133 naar slechts 121 gram CO2/km. Een daling van ruim negen procent ."
Volkswagen onverminderd populair Net als vorig jaar is Volkswagen in 2011 het meest gekozen automerk onder leaserijders en staat met maar liefst drie auto’s in de top tien van meest populaire auto’s met geel kenteken. De Volkswagen Polo is het populairste jongetje van de klas en stoot daarmee de Renault Megane Estate van de troon. De tweede plek is voor de Ford Focus, die een grote sprong maakt vanaf de zevende plaats in 2010. Nieuw in de top tien zijn de Peugeot 508 SW, de Seat Ibiza, de Lexus CT 200h en de Opel Astra Sports tourer.
Ook bij de auto’s met grijs kenteken is Volkswagen net als vorig jaar het meest gekozen automerk. De meest populaire bestelauto is echter de Renault Traffic.