10 februari 2012 -
De politieke risico’s voor het bedrijfsleven zijn afgelopen jaar toegenomen. Onder andere de Arabische lente, de schuldencrisis en politieke veranderingen in diverse landen maakten het voor ondernemingen onveiliger om zaken te doen in 21 landen. In drie landen verbeterde de situatie. Dit blijkt uit de Political Risk Map 2012, die jaarlijks wordt gepresenteerd door risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon.
Hoewel de situatie in een aantal landen dat betrokken was bij de Arabische lente inmiddels iets duidelijker wordt, heeft de ontstane spanning in tientallen landen binnen en buiten de regio protesten veroorzaakt of aangewakkerd. "Deze protesten blijven een belangrijke bron van zorg in 2012, en dat zien we terug in de waardering van een aantal landen," zegt Roger Schwarz, senior vice president Politieke Risico’s van de afdeling Crisismanagement van Aon Risk Solutions. "Hierdoor worden CEO's en CFO's van ondernemingen die in opkomende markten in het buitenland actief zijn, gedwongen om hun risicobeheer te herzien en om maatregelen te nemen om de risico's te beperken."
Verkiezingen
Daarnaast kunnen de uitslagen van de verkiezingen in de Verenigde Staten, Frankrijk, Rusland en China bijdragen aan een verdere toename van de onzekerheid in de wereld. De schuldencrisis in de eurozone blijft een aanzienlijk risico vormen, en breidt zich uit naar de landen die economisch of anderszins van de regio afhankelijk zijn.
Verschuivingen op de kaart van 2012
De politieke risico’s namen af voor drie landen: Moldavië, Oekraïne en Uruguay.
Voor 21 landen namen de politieke risico’s toe in vergelijking met vorig jaar. Dit zijn: Azerbeidzjan, Bahrein, Wit-Rusland, Colombia, Kroatië, Egypte, de Falklandeilanden, Gabon, Guatemala, Guinee-Bissau, Libië, Marokko, Oman, Pakistan, Swaziland, Syrië, Thailand, Tunesië, Oeganda, Vietnam en de Westelijke Sahara.
Wet- en regelgeving
Het meest voorkomende risico voor het internationale bedrijfsleven is wet- en regelgeving. In 104 landen is het risico op financiële of reputatieschade reëel wanneer problemen ontstaan met de naleving van wet- en regelgeving. Voorbeelden zijn Wit-Rusland, Kazachstan, Somalië, Thailand en Jemen.
Regeringsmaatregelen
Regeringsmaatregelen, zoals nationalisering en onteigening, vormen een bedreiging voor ondernemingen in 92 landen. Voor Egypte, Gambia, Libië, Peru en de Westelijke Sahara geldt dit risico dit jaar voor het eerst.
Insolvabiliteit
Insolvabiliteit van overheden is de derde meest voorkomende bedreiging voor internationale ondernemingen. In 2012 bestaat het risico voor 85 landen dat een regering of overheidsinstantie niet kan voldoen aan zijn betalingsverplichtingen. Landen binnen deze risicogroep zijn onder andere Kroatië, de Dominicaanse Republiek, Egypte, Nigeria en Vietnam.
Politiek geweld
Politiek geweld, zoals stakingen, terrorisme, oorlog en staatsgrepen, vormt een risico in 81 landen, waaronder Bahrein, Libië, Senegal, Sierra Leone en Turkmenistan.
Betalingsverplichtingen
Voor 71 landen is er een risico dat ze niet in staat zijn om betalingen in harde valuta te doen als gevolg van de invoering van lokale valutarestricties. Dit geld onder andere voor Bolivia, Kenia, Swaziland, Pakistan en Turkmenistan.
Instabiliteit
Het minst voorkomende risico is de kans dat goederen- en/of dienstenstromen naar of uit een land worden onderbroken als gevolg van instabiliteit op politiek, sociaal, economisch of milieugebied. Dit risico geldt voor 61 landen, waaronder Guinee, Papoea-Nieuw-Guinea, Syrië, Tuvalu en Vanuatu.