zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Shared Service Centers missen inzicht in performance

9 februari 2012 - Uit een onderzoek door Finext Improvement onder ruim 30 Financial Shared Service Centers (FSSC’s) blijkt dat managers van FSSC’s veel ruimte voor verbetering zien, maar tegelijk te weinig meten om de juiste verbeteringen te kunnen realiseren. Grootste verbeteringen zijn te halen uit procesoptimalisatie, meer nog dan uit de inzet van hoger opgeleide medewerkers of slimmere inzet van IT.

"De kreet ‘Continuous improvement’ gaat inderdaad op," zegt Eelco Bilstra, consultant bij Finext Improvement. "Het fenomeen FSSC bestaat al jaren. Het fundament is dus gelegd. Doorbouwen op het reeds gelegde fundament is nu het devies voor FSSC’s." 



Meten is weten

"Meten is weten," vult collega Jacques Bootsman aan. "Een van de grootste optimalisatiekansen heeft te maken met het meten van processen. Opvallend is dat driekwart van de managers van FSSC’s op onderdelen niet of nauwelijks meet. Pas dan krijg je helder wat je kunt verbeteren." 

Innovatie stimuleren

De conclusies uit het onderzoek zijn in lijn met wat Prof. dr. Strikwerda, hoogleraar Organisatie en Verandering aan de Universiteit van Amsterdam en geïnterviewd naar aanleiding van het onderzoek, aangeeft: "Voor 75 procent van de FSSC’s geldt kostenbesparing én kwaliteitsverbetering als belangrijkste argument om een Shared Service Centre op te zetten". Strikwerda geeft aan dat kostenbesparing eigenlijk niet het juiste argument is: "Het beter benutten van kennis, data-standaardisatie en de mogelijkheid om innovatie te stimuleren op het bestaande business model, zijn belangrijker." Uit het onderzoek van Finext Improvement blijkt dat slechts zeventien procent van alle ondervraagden de noodzaak van strategische flexibiliteit als reden aangeeft om te starten met een Shared Service Center.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf valkuilen van conversie optimalisatie
 Financiële chaos slaat deuk in vertrouwen in overheid
 Vijf tips voor optimale online klantbeleving in financiële dienstverlening
 Financiële functie moet meebewegen met veranderingen in sector
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10