7 februari 2012 -
In het onderzoek ‘The Forrester Wave: Email Marketing Vendors, Q1 2012’ van januari is Forrester ‘verrast’ dat een volwassen vakgebied als e-mailmarketing levendig en in ontwikkeling is. Het onderzoek is afgenomen onder klanten (corporate e-mail marketeers) van ’s werelds grootste aanbieders van e-mailmarketing services. E-mail marketeers noemen de integratie van e-mail met andere kanalen de grootste uitdaging voor de komende twee jaar.
Forrester signaleert, ten opzichte van het vorige onderzoek in 2009, een aantal belangrijke ontwikkelingen op het gebied van e-mail marketing. Ten eerste concludeert het dat e-mail marketeers ‘volwassen’ zijn geworden. Ondanks dat sommige e-mail marketeers het werk nog kwalificeren als ‘geploeter’, maakt het merendeel van hen gebruik van de laatste e-mailmarketing technieken, wordt e-mail campagnematig ingezet en segmentatie toegepast. Daarnaast is de trend zichtbaar dat e-mailmarketing steeds meer geïntegreerd wordt met andere online kanalen, dit gecombineerd met klantenservice en het gebruik ervan om offline campagnes kracht bij te zetten.
Uitdagingen voor e-mail marketeers
Forrester vroeg e-mail marketeers tevens welke uitdagingen zij voor de komende twee jaar zagen. De belangrijkste uitdaging is het verbeteren van de integratie van e-mail met andere kanalen. Rommert Crépin, CheetahMail specialist, beaamt dit: "E-mail marketing is volwassen geworden. Op de vraag hoe ‘opens’ en ‘click-through-rates’ te verhogen hebben we genoeg adequate antwoorden. Een goede koppeling met social media is waar veel e-mail marketeers om vragen."