Vijf tips voor het gebruik van sociale media en e-mail
6 februari 2012 -
Nederlandse managers zijn voorzichtig bij het aannemen van nieuwe werknemers. Zo’n 87 procent checkt referenties via de telefoon of met behulp van zakelijke online netwerken zoals LinkedIn. Dit is de hoogste score in Europa zoals blijkt uit een onderzoek van Accountemps onder meer dan 2.500 HR, financiële en algemene managers in elf landen.
Iedere derde manager die mensen aanneemt checkt altijd de referenties en zo’n 57 procent spreekt met oud-collega’s, voormalige managers of surft op relevante zakelijke online netwerken als ze een geïnterviewde kandidaat interessant vinden. Als op de sociale netwerken van goed gekwalificeerde kandidaten negatieve of genante informatie of foto’s staan, dan besluit 36 procent om de kandidaat niet aan te nemen.
Sociale netwerken
Barbara Kollée van Accountemps zegt in een toelichting: "Het onderzoek maakt ook duidelijk hoe nuttig het is om sociale netwerken representatief en up-to-date te houden. Slechts dertien procent van de managers checkt geen referenties. De overgrote meerderheid doet het wel en oordeelt snel. 48 procent zegt wel dat ze eerst een reactie van de kandidaat willen op de informatie van de sociale netwerken voordat ze een besluit nemen of ze een kandidaat al dan niet aannemen."
Tips voor het gebruik van sociale netwerken
1. Blijf altijd hoffelijk
Bedenk altijd eerst met wie u over welk netwerk contact wenst te maken. Zakelijke relaties zijn geen vrienden en kunnen het beste via LinkedIn worden benaderd. Wees niet te amicaal als u iemand pas één keer ontmoet heeft. Introduceer uzelf, leg uit hoe u elkaar ontmoet heeft of wie u in contact heeft gebracht met de benaderde.
2. Wees geen allemansvriend Als u een uitnodiging krijgt van iemand die u niet kent, aarzel dan niet om het verzoek niet te accepteren. U kunt ook antwoorden en schrijven dat u bijvoorbeeld alleen mensen die u ontmoet hebt in uw netwerk opneemt. U bent de baas over uw eigen profiel.
3. Denk na of u uw manager als vriend wilt
U alleen kunt de beslissing nemen of u uw manager of uw collega in uw sociaal netwerk wilt opnemen. Het hangt af van hoe vriendschappelijk u met elkaar omgaat. Houd wel de instellingen in de gaten. Foto’s in bikini of privé boodschappen moeten niet voor iedereen zichtbaar zijn. Als u net aan een nieuwe baan bent begonnen, kijk dan eerst de kat uit de boom.
4. Leer Twitteren
Via Twitter kunt u in contact blijven met vrienden en collega’s. Als u er geen ervaring mee heeft, bekijk dan vooral goed de ‘feeds’ waarmee anderen uw profiel vullen. U leert op die manier de toon, stijl en het spraakgebruik kennen. Ook bij Twitter geldt dat u op de inhoud moet letten. Vraag uzelf af of mensen wel interesse hebben in de informatie die u met hen wilt delen. Volg ook niet iedereen, maar overweeg wie en waarom u iemand wilt volgen.
5. Verontschuldig u voor e-mail fouten
Een mail is snel geschreven. Maar in de hectiek van alledag wordt wel eens snel op een knop gedrukt en zo kan vertrouwelijke informatie op het verkeerde bureau belanden. Als de terughaal functie niet werkt, dan kunt u het beste open kaart spelen. Verontschuldig u naar degene voor wie de mail bedoeld was en de ‘foute’ ontvanger en informeer ook uw manager. Als iedereen de situatie kent dan kunt u er allen onbeschadigd uitkomen.
In aanvulling op deze lijst heb ik nog een aantal praktische tips. Social media wordt namelijk steeds vaker ingezet om taken beter uit te kunnen voeren. Er is dan inderdaad veel voor te zeggen om je correct en effectief te gedragen.