zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Oratie: managers moeten zich meer bemoeien met professionals

1 februari 2012 - In tegenstelling tot de gangbare opinie moeten bestuurders en managers zich juist wel met professionals en hun ontwikkelprocessen bezighouden. Zij moeten professionalisering als kernvraagstuk erkennen en kritisch zijn op hun eigen handelingsrepertoire. Zo kunnen zij voor een hogere productiviteit in hun organisaties zorgen.

Dat stelt prof. dr. Gerhard Smid, bijzonder hoogleraar management, in het bijzonder professionalisering aan de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit in zijn oratie 'Goed werk vraagt om goed besturen'. 



Actief bijdragen
In zijn oratie gaat Smid in tegen populaire leuzen als 'Bestuurder, bemoei je er niet mee, laat de professionals hun gang gaan'. Bestuurders moeten zich juist niet passief opstellen, ze moeten juist ook een actieve bijdrage leveren aan professionalisering. Het streven van professionals naar excellent, geëngageerd en ethisch verantwoord handelen lukt echt niet op eigen kracht. De vraag is met welk handelingsrepertoire bestuurders die actieve rol invullen. 

High performance
Smid adviseert de kracht van de verschillende soorten professionals te benutten en 'high performance' na te streven. "Laat bestuurders er actief voor zorgen dat het gedrag van leidinggevenden, de interne communicatie, de inrichting van werkprocessen, ondersteunende systemen en structuren, en de bijdrage van ondersteunende diensten aansluiten bij de kernwaarden van professionals: excellente dienstverlening aan klanten, engagement in het werk én ethisch verantwoord werk," licht Smid toe. "Besturen is dus meer dan op het geld letten en de externe relaties onderhouden." 
Hij vervolgt: "Een goed ontwikkeld handelingsrepertoire helpt de bestuurder bovendien in diverse arena's met steeds verschillende spelers in verschillende onderlinge rolverdelingen goed te acteren; zodat de dingen gebeuren (of andere spelers dingen gaan doen) die bijdragen aan wat de bestuurder wil dat er gebeurt en die in lijn zijn met de opgave van de organisatie."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf denkrichtingen voor de optimalisering van talentontwikkeling
 Arbeidsmarkt 2012: mismatch tussen vraag en aanbod van talent
 Recessie en vergrijzing maakt investeren in personeel noodzakelijk
 ‘Visie op Talent’ ontwikkelen is een must voor organisaties
 
 
reacties
 
T Hofstra  |   | 
1-02-2012
 | 
09:19 uur
Helemaal mee eens. En om dat handelingsrepertoire te ontwikkelen is kennis van drijfveren en het effect ervan op je eigen gedrag onmisbaar. Tako Hofstra
D de Louw  |   | 
1-02-2012
 | 
10:03 uur
Een mooie aanzet tot de noodzakelijke wederkerigheid in de relatie tussen professional en manager. Ze moeten elkaar namelijk scherp houden! Waar kan ik de tekst van de oratie vinden?
Ad de Beer  |   | 
1-02-2012
 | 
13:06 uur
In de kern misschien waar, maar het is wel ''Het Oude Denken''.
Arbeidsverhoudingen gaan veranderen, ondernemerschap zal steeds belangrijker worden en juist door mensen meer vrijheid te geven, los te maken van rigide functiebeschrijvingen en een dik boek personeelinstrumenten en regels, zal ''vrijheid'' leiden tot meer productiviteit, meer persoonlijke ontwikkeling en daarmee ontwikkeling van de organisatie.
Dat geld een steeds kleinere rol gaat spelen is juist, zonder geld kan een organisatie best draaien, zonder medewerkers niet.
E. Martins  |   | 
2-02-2012
 | 
00:24 uur
Juist dan creeer je vrijheid - lees: meer tijd en inzicht om effectiever targets en doelstellingen te behalen met meer zelfstandigheid, naar eigen inzicht en creativiteit binnen de juiste, flexibele en transparante procesinrichting als basis. Dit laatste is sowieso essentieel voor alle gelederingen binnen een organisatie, dan wel voor een ondernemer zonder rigide te hoeven zijn. Deze samenhang brengt ROI, productiviteit, betrokkenheid, visie, motivatie, ontwikkeling, added value, etc. waarmee alle bijkomende variabelen/uitdagingen efficienter en met vertrouwen binnen t team kunnen worden aangepakt.
Michel Lillu  |   | 
2-02-2012
 | 
11:05 uur
Ik ben het volledig eens met de heer Smid. Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat je als bestuurder -om welke reden dan ook- een deel van de organisatie min of meer links laat liggen. Er zijn m.i. een aantal redenen om je als bestuurder van een professionele organisatie juist wel met de professionals te bemoeien, namelijk:
In de 1ste plaats ben je als bestuurder verantwoordelijk voor de volledige organisatie, dus ook voor professionals. In de 2de plaats hebben ook professionals ondersteuning vanuit de organisatie nodig om beter te kunnen functioneren.
Ten 3de lijkt het mij vreemd wanneer je als bestuurder onvoldoende aandacht geeft aan dat deel van de organisatie dat essentieel is voor het uitvoeren van je taken en daarmee ook het beeld naar buiten bepaald
In de 4de plaats kan een organisatie nooit zijn doelstellingen realiseren zonder integrale samenwerking tussen alle geledingen.
Zo zijn er denk ik nog veel meer argumenten te benoemen.
Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Inhoudelijk is het lastig en wellicht tegenproductief wanneer het management zich met de inhoudelijke werkzaamheden van professionals bemoeien, zoals nu de politiek doet met medische specialisten en huisartsen.
Minzberg heeft er jaren geleden al uitgebreid over geschreven.
IT Opleiding  |   | 
24-04-2012
 | 
11:24 uur
Ik vind dit toch een beetje krom. Als een manager zich moet gaan bemoeien met een IT Specialist, terwijl hij daar zelf helemaal niets vanaf weet heeft toch vrij weinig zin? Natuurlijk is aansturing e.d. onderdeel van de taken van de manager, maar als het echt om specifieke vakgerichte dingen gaat, dan vind ik niet dat de manager zich daar te veel mee moet bemoeien.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10