31 januari 2012 -
Volgens MphasiS zullen organisaties in 2012 naar vijf belangrijke trends kijken wanneer zij nadenken over hun IT-omgeving. Het aanbieden van mobiel en social media-diensten en het kiezen voor een nearshoring-locatie zijn twee van de vijf onderdelen die outsourcers moeten bieden om ook volgend jaar succesvol te kunnen zijn.
Mobiel en sociaal
2011 was het jaar van de smartphone. In Nederland is inmiddels ongeveer 50 procent van de verkochte telefoons een smartphone. Hierdoor groeit het gebruik van mobile devices binnen de organisatie ook steeds meer. Deze ontwikkeling laat een grote verschuiving zien in de diensten waarop outsourcers zich focussen. Organisaties raadplegen namelijk steeds vaker hun outsourcing-aanbieder om na te denken over beleid en processen om daarmee om te gaan.
Gerelateerd aan mobiel zijn social media. Die hebben een belangrijke rol gespeeld in de gebeurtenissen van het afgelopen jaar en vormen een steeds groter onderdeel in het bepalen van de reputatie van een merk. Veel organisaties hebben echter nog geen gecoördineerd plan om al deze sociale informatie te beheren. Outsourcers zullen daarom in 2012 steeds vaker ondersteuning en beheer van sociale netwerken moeten bieden.
Nearshore outsourcing
De outsourcing-markt in India is booming, zeker nu communicatielijnen verbeteren en de talentenpool blijft groeien. Organisaties willen echter steeds meer controle hebben over hun IT en dit vergroot de behoefte aan near-shore centra. Technisch ontwikkelingswerk kan bijvoorbeeld naar India worden geoutsourcet en de dagelijkse ondersteuning kan vanuit landen binnen bijvoorbeeld Oost-Europa worden uitgevoerd. Deze landen hebben relatief lage loonkosten, het tijdsverschil is kleiner en er is betere ondersteuning voor niet-Engelstalige klanten. In 2012 zullen steeds meer outsourcers centra openen in deze landen om zo hun belangrijkste markten effectiever en flexibeler te kunnen bedienen.
Specialistische kennis
De eisen van de consument worden steeds hoger, mede door de beschikbaarheid van informatie. De kwaliteit van alle te leveren diensten moet dus hoger zijn dan ooit. In het verleden richtten sommige outsourcers zich voornamelijk op voordelen als massa-consumptie en kostenbesparingen en konden zij vaak niet dezelfde expertise bieden als organisaties in-house kunnen doen. De trend om in belangrijke verticale markten te specialiseren is groeiende binnen de outsourcing community en is een gebied waar we in 2012 nog veel van zullen horen.
Cloud
De cloud computing-industrie groeit al vele jaren erg hard. 2011 bleek het jaar waarin de zorgen rond de veiligheid van de technologie verdreven zijn en steeds meer organisaties, met name financiële organisaties, de cloud omarmden. Het outsourcen van cloud-diensten is geen nieuw fenomeen binnen de outsourcing-markt, maar de groei is tot nu toe langzaam geweest. In de komende twaalf tot achttien maanden zal de levering van cloud-diensten significant groeien. Het zal uiteindelijk een meerderheid vormen van de diensten binnen het portfolio van een outsourcer. Een van de redenen hiervoor is dat organisaties gaan inzien dat hun medewerkers met cloud flexibeler kunnen werken.
‘Big Data’-integratie
De groei van sociale netwerken en het gebruik van elektronische media betekent dat organisaties met steeds meer data om moeten gaan. Dit volume groeit in een alarmerend tempo en veel van deze informatie is ongestructureerd. Als resultaat hebben organisaties steeds meer behoefte aan het beheer van deze ‘big data’. Omdat het een enorm project is om dit zelf te doen, hebben organisaties hulp nodig van hun BPO-aanbieder om grip te krijgen op deze groeiende hoeveelheid aan data binnen de organisatie. Het outsourcen van het hosten en verwerken van informatie zal daarom in 2012 een belangrijk onderdeel worden van de bedrijfsstrategie.
Bron:Brisk Magazine
Cloud diensten maken inderdaad een groei door. Doordat deze webbased zijn kunnen de medewerkers veelal flexibeler werken. Toch moet de keuze voor SAAS/The Cloud gepaard gaan met extra doortastendheid. Bij SAAS toepassingen (Software As A Service) moet men zich niet rijk rekenen, en bijzondere aandacht besteden aan het selectieproces.
De mogelijkheden van het 'mobiele tijdperk' zijn echt oneindig. Bijna alles kan tegenwoordig vanaf de smartphone geregeld worden. Zo kan men bijvoorbeeld ook de kilometerregistratie bij houden.
Ik denk dat Nearshore ook interessant is omdat er veel verhalen zijn over cultuurverschillen tussen India en west europa wat betreft de aanpak van werk en het nakomen van afspraken.
Interessante trends die, naar mijn mening, ook lijken te kloppen voor het jaar 2012. Zelf maken wij ook steeds meer gebruik van Cloud-oplossingen, data-aggregratie en outsourcing. Het enige punt wat ik niet tijdsgebonden vind is 'Specialistische kennis'.