zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT

30 januari 2012 - Avanade presenteerde vorige week het rapport ‘Dispelling Six Myths of Consumerization of IT’. In het rapport worden algemene aannames over Consumerization of IT (CoIT) onder de loep genomen. Het idee dat de ‘millennium-generatie’ de drijvende kracht is achter CoIT is één van die aannames, maar ook merkvoorkeur van medewerkers en de terughoudendheid van managers om mee te gaan in deze trend.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat er een enorme verschuiving in het gebruik van consumententechnologie op de werkplek plaatsvindt en dat er aanzienlijke IT-investeringen worden gedaan naar aanleiding van deze trend. Wereldwijd geeft 88 procent van de respondenten aan dat medewerkers privéapparaten gebruiken voor zakelijke doeleinden. 



Jongere werknemers
Er wordt veel gesproken over organisaties die een ‘bring your own device’ (BYOD)-beleid voeren om jongere medewerkers tegemoet te komen en het beste personeel aan te trekken. Toch is het toestaan van privé-apparaten op de werkplek volgens de ondervraagden geen sterk middel als het gaat om het aannemen van nieuwe en behoud van huidige medewerkers. Minder dan een derde (32 procent) van de managers heeft hun beleid aangepast om de werkplek aantrekkelijker te maken voor jongere medewerkers. Slechts twintig procent van de respondenten denkt dat het toestaan van eigen apparatuur op de werkplek eenpositieve invloed heeft op het werven en behoud van medewerkers. 

Bedrijfscultuur
Als managers worden gevraagd naar de invloed die het gebruik van privéapparatuur heeft op de bedrijfscultuur, dan zegt het merendeel (58 procent) ze het het belangrijkst vinden dat medewerkers overal kunnen werken, gevolgd door de bereidheid van medewerkers om over te werken (42 procent).  "CoIT heeft volgens managers minder te maken met de medewerker, maar juist met demanier waarop zij werken," zegt Erik Lamers, Avanade Business Development Manager bij Avanade Nederland. "Uit ons onderzoek blijkt dat productiviteit en ‘overal toegang hebben’ belangrijker wordt gevonden dan een verhoogd arbeidsmoraal of het geven van meer verantwoordelijkheden aan jongere medewerkers." 

Zakelijke applicaties
Mede dankzij de media zijn de iPhone en iPad synoniemgeworden aan de Consumerization of IT. Uit het onderzoek blijkt dat Apple inderdaad een grote rol speelt in de CoIT, maar Apple staat hierin zeker niet alleen. Volgens managers en IT-beslissers zijn Android smartphones, BlackBerry smartphones en Apple laptops de populairste consumentenapparaten die gebruikt worden binnen bedrijven.
Het is een fabel dat deze apparaten worden gebruikt om e-mails te lezen en sociale netwerksites te bezoeken. De respondenten geven aan dat er juist een grote verschuiving is in de manier waarop medewerkers hun privé-apparatuur gebruiken op de werkvloer. Waar medewerkers hun smartphone of laptop voorheen vooral gebruikten voor inhoudelijke zaken (het bekijken vane-mails en Facebook), worden ze tegenwoordig vaker ingezet voor het gebruik van zakelijke applicaties. Applicaties en diensten die veel gebruikt worden zijn CRM (45 procent), applicaties voor het registreren van tijd en uitgaven (44procent) en ERP (38 procent). 

Prioriteit
Ondanks dat het lijkt alsof organisaties terughoudendzijn als het gaat om CoIT, geven zij aan dat ze er positief tegenover staan.Het hoger management van de organisaties neemt daarin het voortouw. Belangrijke resultaten zijn:
- Het overgrote deel (88 procent) van de respondenten geeft aan dat medewerkers hun privé-apparaten gebruiken voor zakelijke doeleinden
 -De meerderheid van de respondenten (65 procent) geeft aan dat Consumerization of IT hoge prioriteit krijgt binnen de organisatie
- Gemiddeld investeren organisaties 25 procent van hun IT-budget in CoIT
- Het grootste deel van de organisaties (60 procent) past de infrastructuur aan, zodat medewerkers hun eigen apparaten kunnen gebruiken. 
"Vooruitstrevende CIO’s en IT-bedrijven houden consumententechnologie niet langer tegen, maar maken het juist mogelijk voor medewerkers om gebruik te maken van innovatieve apparaten, applicaties en diensten," vervolgt Erik Lamers. "Hiermee komen ze tegemoet aan de wensen en behoeften van hun medewerkers en behalen ze betere bedrijfsresultaten." 

Over het onderzoek
Het wereldwijde onderzoek van Avanade is uitgevoerd door Wakefield Research. Het onderzoek vond plaats in oktober en november 2011. 605 managers, IT-beslissers en afdelingshoofden uit zeventien landen in Noord-Amerika, Europa, Zuid-Amerika en Azië hebben aan het onderzoek meegewerkt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Zware netwerkbelasting in 2012’
 IT moet eigen apparaten werknemers gaan ondersteunen
 Vijf social media trends voor 2012
 Werken gebeurt steeds meer in de eigen tijd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10