Europese CEO heeft weinig vertrouwen in omzetgroei
26 januari 2012 -
Van de Europese CEO's heeft slechts een kwart veel vertrouwen komend jaar omzetgroei te realiseren. Wereldwijd ligt dit percentage op 40 procent.De grootste daling in CEO-vertrouwen werd gemeten in Europa. Mede ingegeven door de Europese schuldencrisis, geeft slechts een kwart van de Europese bestuurders aan dit jaar zeker omzetgroei te verwachten.
Dat blijkt uit PwC's jaarlijkse CEO-survey gehouden onder 1.258 bestuursvoorzitters wereldwijd.
Wereldwijde deuk
Een groot verschil met vorig jaar toen nog 40 procent veel vertrouwen in omzetgroei uitsprak. Het korte termijn vertrouwen liep overigens wereldwijd een deuk op. In de regio Asia Pacific daalde het vertrouwen van 54 tot 42 procent. De grootste dalingen in Azië komen op het conto van China en India, waar het vertrouwen in omzetgroei respectievelijk daalde van 72 naar 51 procent en van 88 naar 55 procent. Afrika is verrassend genoeg het enige continent waar het vertrouwen steeg, van 50 naar 57 procent.
Volatiele economie grootste zorg
Gevraagd naar hun grootste zorgen geven CEO's wereldwijd aan zich in de eerste plaats zorgen te maken om de volatiele economie (80 procent). Gevolgd door de manier waarop overheden de schuldenproblematiek het hoofd proberen te bieden (66 procent) en het gebrek aan stabiliteit op de kapitaalmarkten (64 procent). De 'war for talent' die in 2011 door CEO's werd genoemd als één van de belangrijkste uitdagingen voor hun organisatie, scoort in 2012 wereldwijd nog steeds hoog. Verrassend is dat dit onderwerp alleen in Europa komend jaar van de prioriteitenlijst lijkt te vallen.
Opkomende markten belangrijker dan meer ontwikkelde markten
Volgens de respondenten liggen de belangrijkste kansen op omzetgroei op drie terreinen. Allereerst via het lanceren van nieuwe producten en diensten (30 procent). Gevolgd door het laten groeien van marktaandeel op bestaande producten en diensten (30 procent) en het betreden van nieuwe markten (achttien procent) bijvoorbeeld via joint ventures of allianties.
Om deze groeikansen te realiseren kijken de ondervraagde bestuurders met name naar opkomende markten. Daarbij geeft zo'n 60 procent aan dat opkomende markten belangrijker zijn voor de toekomst van hun bedrijf dan bestaande meer ontwikkelde markten. Bij opkomende markten wordt met name gedacht aan de BRIC-landen. Als het gaat om groei in meer volwassen markten, dan staan Duitsland en de Verenigde Staten bovenaan.