zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer omzet met context-based diensten

25 januari 2012 - IT-managers kunnen voor hun bedrijf nieuwe omzetstromen aanboren door gebruik te maken van ‘context-based diensten’, een opkomende technologietrend waarbij tastbare en digitale data worden samengevoegd. Zo ontstaat een beeld van wie en waar mensen zijn en wat ze aan het doen zijn. Het is volgens een nieuw rapport van Accenture de geleverde context die een ervaring extra waardevol maakt voor de consument.

Uit de jaarlijkse Technology Vision 2012 blijkt dat Accenture context-based diensten als een van de zes belangrijkste trends ziet. Dit hangt samen met de convergentie van en de steeds betere toegankelijkheid van bronnen die contextuele informatie leveren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het stijgende gebruik van smartphones, de expansie van cloud computing, de explosieve toename van het gebruik van sociale media en de ontwikkeling van krachtige tools voor de samenvoeging en analyse van diverse soorten data. Het onderzoek geeft een overzicht van de opkomende technologietrends die waarschijnlijk grote invloed zullen hebben op het bedrijfsleven. 



IT-manager speelt een steeds strategischere rol
"CIO’s, IT-directeuren en andere IT-managers die gebruikmaken van contextuele data hebben een beter zicht op de behoeften en gewoonten van de consument. Daardoor spelen ze tegenwoordig een steeds belangrijkere strategische rol binnen hun bedrijf," aldus Accenture’s Chief Technology Officer Gavin Michael. "Ze werken op een effectievere manier samen met functies als sales en marketing. Door gebruik te maken van contextuele diensten genereren ze extra omzet en zijn ze van grotere waarde voor hun bedrijf."
Een reisorganisatie doorzoekt bijvoorbeeld Twitter-accounts naar berichten over aanstaande reizen. Vervolgens stuurt het een bericht naar hotels in de buurt van de bestemming van de reiziger. De reiziger profiteert hiervan, omdat de hotels via Twitter kortingen kunnen aanbieden, terwijl de hotels er een potentiële klant bij hebben. Een ander voorbeeld is dat verschillende providers van mobiele telefoondiensten experimenteren met technologie die automatisch de telefoons van automobilisten uitschakelt. Zo wordt voorkomen dat de chauffeurs de wet overtreden door onder het rijden te sms'en of te bellen.
De grote verandering is dat de technologie van nu data uit verschillende bronnen snel kan samenvoegen. De nieuwe inzichten die dit oplevert, resulteren in een consumentervaring die veel persoonlijker en waardevoller is, aldus het rapport.
Dit zijn de overige trends die worden benoemd in de Accenture Technology Vision 2012: 

Verzamelde data-architectuur

Omdat data voor de meeste organisaties steeds waardevoller worden, moet de data-architectuur worden aangepast om oude en nieuwe databases en systemen met elkaar te verbinden. De groei van de hoeveelheid en het belang van data wordt alom voorspeld. Een onderwerp dat erg veel wordt besproken, is de zogenaamde ‘big data’. ‘Big’ is hier echter niet het juiste woord. Het is niet alleen de toenemende hoeveelheid data die organisaties voor nieuwe uitdagingen stelt, maar het gaat vooral om het ontwikkelen van nieuwe data-architectuur die zowel gestructureerde als ongestructureerde informatie kan verwerken. Bovendien is een deugdelijke architectuur van cruciaal belang voor een andere datagerelateerde trend: de noodzaak om het delen van data veel vrijer en gemakkelijker te maken, zodat bedrijven nieuwe omzet kunnen genereren.
Het rapport voorziet een herziening van het databaselandschap om in de toekomst ook ongestructureerde data te beheren, nu data-architecten inzien dat relationele databases niet langer de enige manier zijn om data te beheren. 

Geïndustrialiseerde dataservices

Gerelateerd aan deze ontwikkeling voor de data-architectuur stelt het rapport vast dat de waarde van data - zowel binnen als buiten organisaties - pas optimaal wordt benut als deze vrijelijk kan worden gedeeld. Daartoe worden data losgekoppeld van applicaties en worden ze niet langer beheerd door een enkel bedrijf. Volgens het rapport is een frisse benadering van databeheer noodzakelijk.
Accenture verwacht dat toonaangevende organisaties de komende jaren vormen van databeheer in gebruik nemen die de juiste balans vinden tussen het vasthouden en vrijgeven van data, op basis van een objectieve beoordeling van de werkelijke waarde van de data. Op die manier wordt het delen van data steeds meer geïndustrialiseerd. 

Op sociale media gerichte IT

Het rapport stelt vast dat sociale media niet langer een aanvullend marketingmiddel zijn voor organisaties. Meer en meer zijn het krachtige katalysatoren voor een drastische verandering van de manier waarop klanten, medewerkers en partners technologie gebruiken voor de interactie met de wereld om hen heen. De meeste bedrijven zijn nog niet zo ver in deze ontwikkeling en vrijwel niemand maakt er optimaal gebruik van. 

Flexibele PaaS-architectuur

IT-managers die een ‘platform-as-a-service’ (PaaS)-architectuur kiezen op basis van wat zij denken dat de standaard wordt of ‘as-a-service’-platforms uitsluitend beschouwen als kostenbesparende maatregel, hebben te weinig oog voor het totaalplaatje. Het rapport wijst op het belang van een flexibel platform dat is afgestemd op de levensvatbaarheid van de markt en een focus op de aanvullende zakelijke diensten van dezelfde leverancier.
Het rapport voorspelt dat PaaS-leveranciers steeds vaker drie aanvullende onderdelen zullen aanbieden: herbruikbare business services, integratiemogelijkheden en uitbreidingsmogelijkheden. Bovendien wijst het rapport erop dat elk platform over uitgebreide en krachtige mogelijkheden voor management en infrastructuur moet beschikken. 

Doeltreffende analytische beveiliging

Bedrijven zijn meer ‘connected’ dan ooit. Niet alleen via internet en mobiele apparaten, maar ook via andere niet-traditionele kanalen, vooral in de fysieke wereld. Denk maar eens aan de manier waarop auto’s en industriële besturingssystemen zijn verbonden met andere systemen. Dit brengt meer risico’s met zich mee en verandert de manier waarop organisaties met deze risico’s omgaan. Door data centraal te stellen bij de beveiliging, kunnen de risico’s het beste worden aangepakt.
"Accenture Technology Vision 2012 is niet zomaar een vrijblijvende blik op de nabije toekomst," zegt Michael. "Wij geloven dat de trends die we hebben gesignaleerd leiden tot een drastische verandering van corporate computing en hebben IT-managers die deze trends omarmen straks mogelijk een strategisch voordeel."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wil mobiel inzicht in omzet, kosten en klanttevredenheid
 ‘Zware netwerkbelasting in 2012’
 IT moet eigen apparaten werknemers gaan ondersteunen
 Manager maakt nog nauwelijks gebruik van mobiele bedrijfsapplicaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10