25 januari 2012 -
Organisaties hebben in 2012 een goede mix tussen mobiel, cloud en social nodig om de concurrentie voor te kunnen blijven. Dat stelt Projectplace in een whitepaper over trends voor 2012. Verschillende onderzoeken zijn in dit whitepaper naast elkaar gelegd en vertaald in de markttrends op het gebied van samenwerken voor het komende jaar. Hieruit blijkt dat er vooral op het gebied van mobiel, cloud en social business uitdagingen bestaan voor 2012.
Het is belangrijk voor organisaties om klaar te zijn voor deze ontwikkelingen en om aan de behoefte van nieuwe manieren van werken te voldoen. Door een goede mix van mobiel, cloud en social kan een organisatie maximaal van iedere trend profiteren.
1. Mobiel
De mobiele markt groeit. Gartner en IDC voorspellen dat in 2012 de mobiele markt even groot is als de markt voor computers. Dit heeft gevolgen voor de manier van werken en de veiligheid van informatie. Het is voor bedrijven van belang dat ze zich voorbereiden op toekomstige behoeften en kaders en richtlijnen opstellen ter ondersteuning van dit nieuwe gebruikersgedrag. Zo draagt ook het efficiënt inzetten van apps bij aan een goede mobiele strategie. Daarnaast draagt een heldere en vooruitstrevende mobiele strategie bij aan de employer branding. Zo kan dit voor nieuwe en getalenteerde medewerkers een belangrijke factor zijn om voor een bedrijf te kiezen.
2. Cloud
In 2012 is het voor organisaties belangrijk om de ‘cloud sprawl’ bij de horens te vatten. De cloud sprawl wordt veroorzaakt door het grote aanbod van cloud-diensten. Medewerkers en bedrijfsleiders zorgen grotendeels zelf voor hun IT-diensten, waardoor dit versnippert binnen de organisatie. De CIO is vaak niet eens meer op de hoogte van welke diensten zijn medewerkers gebruikmaken. Hier ontstaat een ‘informatiegat.’ Op het gebied van beveiliging van onbekende diensten en onderlinge samenwerking is dit een kritieke en inefficiënte trend. Betere samenwerking en richtlijnen wat betreft gebruik van IT-diensten is cruciaal voor 2012.
3. Social
Ook de ontwikkelingen op social vlak zetten door. De verschillende social media worden voor bedrijven steeds populairdere tools om hun medewerkers te laten communiceren en samenwerken. Door de communicatiestroom voor iedereen toegankelijk te maken, wordt het creëren van bedrijfswaarde een zaak van ‘iedereen’, in plaats van een paar denkers binnen het bedrijf. Hoewel social applicaties de communicatie en samenwerking in een organisatie kunnen verbeteren, gaat het bij een social business om meer dan de invoering van zomaar een tool. Het gaat om een verandering in de bedrijfscultuur en daarbij is een nieuw soort leiderschap onontbeerlijk.
Geïntegreerde mix
"Uit cijfers blijkt dat bedrijven die nu al inspelen op deze trends succesvoller zijn dan diegenen die dat niet doen," zegt Noel Eckhart, Country Manager bij Projectplace Nederland. "Bij het ontwikkelen van antwoorden hierop, is het slim om deze drie zaken in te zetten als een geïntegreerde mix. Tegen het einde van 2012 zullen we zien dat de integratie tussen mobiel, cloud en social alleen maar sneller gaat verlopen. Zo zullen Cloud apps die niet ‘socially aware’ zijn en geen mobiele ondersteuning bieden, steeds minder vaak worden gedownload en worden beschouwd als ouderwets. Om de concurrentie dus bij te blijven, is het voor bedrijven noodzakelijk om mee te bewegen in deze nieuwe manieren van werken."
Een mix tussen mobiel en cloud noodzakelijk. Na het artikel te hebben gelezen kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het artikel louter voor eigen publiek en performance tot stand is gekomen. Er zit weinig werkelijk en gedegen onderzoek in en alles is ,toegeschreven naar één mogelijke conclusie. Het halen van eigen gelijk om op die manier een commercieel verhaal neer te zetten.
Cloud
Wat in het artikel niet naar voren komt, en vanaf he begin van ‘cloud’ heb ik die vraag steeds weer gesteld, is de beveiliging en de risico’s die cloud met zich mee brengt en allerminst zijn afgedekt. Voor de kritischer meelezer, cloud is uw data gefragmenteerd overal en nergens neerzetten, en niet, zoals ‘grote geesten’ hebben bedacht uw data in een datacenter onderbrengen. Mijn gelijk is al bewezen dat er bijvoorbeeld in de VS servers van providers in beslag zijn genomen door de FBI, omdat diezelfde servers namelijk ook voor torrents werden gebruikt.
Op die servers stonden bijvoorbeeld ook fotoalbums van een bedrijf die daar in was gespecialiseerd en menig van zijn klant nu gedupeerd ziet. Een tweede wat nog niet is geregeld in cloud is de beveiliging. Wie is nu uiteindelijk voor welk stukje in het proces verantwoordelijk? In derde is het de juridische basis want de wet en regelgeving van Nederland is beduidend anders dan die in de VS of het VK, om maar even een paar dingen te noemen.
Mobiele peripherals
Als er al op dit moment een zwakke plek in de hele technische keten bestaat, dan zijn dat de mobiele perifherals. Lees hier de laptop, tablets, de blackberry de HTC. Deze mobiele peripherals zijn momenteel maar heel summier te beveiligen maar wel degelijk ernstig te misbruiken. Zijkunnen eenvoudig worden gehackt en daarna, zelfs zonder dat de eigenaar het weet, worden gebruikt als wifi point. Dat wil zeggen dat de crimineel op hele eenvoudige wijze net kan doen alsof uw mobiele peripheral een hotspot is waar anderen gebruik van mogen maken. Dat hier weinig beveiliging is geïmplementeerde moge duidelijk zijn.
Er is nog veel te onderzoeken en te ontwikkelen willen we kunnen zeggen dat de koppeling tussen wifi, netwerk en mobiele peripherals, echt veilig en betrouwbaar te krijgen.
Onderhoud en support
Niet in de laatste zin haal ik hier graag nog maar eens aan dat een organisatie technisch beschouwd echt niet zit te wachten op een dergelijke ontwikkeling. Immers, qua onderhoud en support brengen deze ontwikkelingen een te grote gespecialiseerde onderhoud met zich mee dat vrijwel niet te standaardiseren is. Bovendien zal men moeten accepteren dat support zal plaats nemen op ‘best effort base’ , en ik kan u vertellen dat de meeste opdracht gevers niet op dergelijke prijskaartjes zitten te wachten.
Ik opteer voor een verder en nog wat beter uit nutten van bestaande en bewezen technieken en mogelijkheden want daar is nog erg steeds veel winst te behalen door stroomlijning en standaardisatie. Men zal daar dan wel met een niet commercieel oog naar willen durven kijken, iets wat tegenstrijdig is aan het commerciële karakter van een leverancier, uiteraard.