zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf social media trends voor 2012

25 januari 2012 - Volgens de Consumer Practice Group heeft de veranderende rol van social media en andere online communicatiekanalen grote invloed op de werkwijze van communicatieprofessionals. Will Ostedt, voorzitter van de Worldcom Consumer Practice Group: "Consumenten verwachten alleen informatie te ontvangen die relevant is voor hen, andere informatie wordt genegeerd. Consumenten-PR staat of valt dan ook met relevante, op maat gemaakte boodschappen die via de juiste kanalen naar de consument gestuurd worden."


Een en ander komt naar voren na onderzoek naar de veranderende rol van social media in consumentenbinding. Dit onderzoek voerde de Worldcom Consumer Practice Group uit in opdracht van de Worldcom Public Relations Group



Vijf trends
De practice group signaleert vijf trends waarvan men verwacht dat ze de aanpak van consumentencampagnes drastisch beïnvloeden:

1. Locatie
Er is een verschuiving te zien naar meer gelokaliseerde social media-programma’s, die sterker gericht zijn op de unieke waarden en culturen van een specifieke doelgroep. Deze programma’s zijn er niet alleen op gericht om de voorkeur voor een bepaald merk te laten delen, maar ook om de mensen hun geld bij de plaatselijke retailer te laten uitgeven. 

2. Het filteren van ruis

Consumenten leren hoe zij social media kunnen afstemmen op hun persoonlijke behoeften door ruis te filteren. Applicaties zoals Google+ helpen de consument informatie te selecteren, waardoor het lastiger wordt hen te bereiken. Organisaties moeten hierdoor steeds andere manieren bedenken om relevant te blijven voor de doelgroep en hun boodschap over te brengen. 

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Lag de focus voor de consument vroeger nog op het verzamelen van zoveel mogelijk vrienden en volgers op de verschillende platformen, nu is er een verschuiving zichtbaar waarbij de social media-gebruiker zich beperkt tot de mensen die dezelfde levensstijl en interesses delen. 

4. Mobiel versus PC

De grote opkomst van smartphones, tablets, eReaders en andere mobiele apparaten heeft de manier waarop consumenten communiceren ingrijpend veranderd. Consumenten kunnen op ieder gewenst moment op zoek gaan naar informatie. Voor organisaties is het van belang dat ook zij permanent aangesloten zijn op de verschillende kanalen om in deze behoefte te voorzien. 

5. Twitter-golf

In 2011 werd iOS 5 van Apple groots onthaald als hét nieuwe besturingssysteem waardoor veel mobiele gebruikers overstapten op dit Apple-OS.Ofschoon de directe Twitter-integratie van iOS5 werd overstemd door conversaties over de cloud, zorgt deze integratie voor een bredere acceptatie van Twitter als dagelijkse communicatie-tool. 

Consumentenbinding in plaats van content creatie
"Als de groei van social media doorzet in 2012 doen communicatieprofessionals er goed aan om meer te investeren in consumentenbinding in plaats van in louter ‘content creation’. Ook is het raadzaam relevante discussies te blijven voeren op de kanalen die bijdragen aan deze klantenbinding," besluit Dawn Doty, co-voorzitter van de Worldcom Practice Group en vice president en partner van Linhart Public Relations in de Verenigde Staten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De Toekomst van Privacy in twaalf interessante punten
 Zakelijk gebruik social media stijgt
 Online Nederlander alleen goed te benaderen tijdens het shoppen
 Klanten zoeken steeds meer contact via internetfora en social media
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
25-01-2012
 | 
08:30 uur
Ik voorzie ook dat consumenten zich massaal gaan verzetten tegen de geweldige toename van marketing spam op de sociale media. De sociale media worden momenteel al gebruikt als spam-tool door marketeers en de consument heeft daar inmiddels de buik vol van, getuige onder meer de reactie op de spam van McDonalds via Twitter.
Daarnaast zal de consument de sociale media voorzichtiger gaan gebruiken nu keer op keer blijkt dat de media zich weinig aantrekken van de privacy.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10