24 januari 2012 -
Draait de geruchtenmolen op volle toeren? Is het roddelcircuit op uw afdeling of in uw hele organisatie overactief? Wordt uw goede naam online te grabbel gegooid op basis van onwaarheden? Tijd om in actie te komen en de geruchtenverspreiders de wind uit de zeilen te nemen. Alexander Garrett legt op Management Today uit hoe u dat doet.
1. Stel uw radar in Gebruik sociale media om uit te zoeken wat men online over u zegt en reageer daar snel op. Vergeet echter niet ook op te letten wat er offline zoal de ronde doet. Vraag uw directe medewerkers hun ogen en oren open te houden en geruchten met u te delen.
2. Wees open en eerlijk Vaak ontstaan geruchten omdat informatie niet voor iedereen beschikbaar is. Die ontbrekende stukjes worden vervolgens heel snel ingevuld met speculatie en gokwerk. Een goede website met duidelijke en eerlijke informatie kan geruchten in de kiem smoren.
3. Vind de bron
Vraag degene die het gerucht verspreidt waar hij of zij de informatie vandaan heeft. Zelfs online is anonimiteit niet gegarandeerd; iedereen laat sporen achter. Via IP-adressen valt veel te achterhalen.
4. Overweeg gerechtelijke stappen
Als het gerucht online staat, kijk dan of u de betreffende site kunt dwingen de gegevens van de plaatser vrij te geven. Ook kunt u actie ondernemen tegen smaad indien de geruchten die vorm aangenomen hebben. Degene die een belastend twitterbericht retweet is daar net zo schuldig aan als degene die de originele tweet plaatste.
5. Ontken met overtuiging
Een gerucht dat niet waar is ontkennen, is logische maar het risico bestaat dat u ongewilde aandacht trekt en dat mensen gaan denken ‘waar rook is, is vuur’. Alleen ontkennen is daarom vaak niet genoeg. Die ontkenning moet gepaard gaan met informatie die onweerlegbaar bewijst dat het gerucht niet waar is.
6. Benadruk het positieve
Ontkenning is niet de enige effectieve reactie. Het gerucht ontkrachten met positieve informatie kan eveneens een manier zijn om iets slechts om te keren tot iets goeds.
7. Doe een geloofwaardigheidstest
De meest effectieve strategie tegen geruchten is consumenten zich af te laten vragen of ze zeker (kunnen) weten dat het gerucht waar is, bijvoorbeeld op basis van de bron. Als een gerucht overduidelijk niet waar is, hebben ze dat waarschijnlijk snel genoeg door op deze manier. Presenteer de feiten en vraag mensen zelf hun conclusies te trekken.
8. Schakel uw vrienden in
Twee belangrijke partijen worden vaak vergeten in het ontkrachten van geruchten: externe pleitbezorgers en personeel. Onderhoud daarom te allen tijde goede contacten met hen. Als het er dan op aankomt, zijn zij degenen die voor u in de bres springen. Hun woorden worden bovendien vaak betrouwbaarder bevonden dan die van de directie zelf.