ICT-bedrijven moeten specialiseren om te overleven
3 maart 2003 -
Het bedrijfsleven heeft in de tweede helft van de jaren negentig voor miljarden en miljarden dollars aan ICT ingeslagen. En is nu boos en teleurgesteld omdat de kollossale investeringen niet hebben opgeleverd wat er van verwacht werd.
Daardoor heeft de ICT-sector flinke imago-schade opgelopen.
Klanten zijn kritischer geworden Uiteindelijk zal de markt voor ICT wel weer aantrekken, maar klanten zullen zich heel anders gaan opstellen dan voorheen. Dat stellen de McKinsey-adviseurs James Manyika en Michael Nevens in Holland Management Review. Afnemers, 'sadder and wiser' geworden door de verspilling waartoe zij zich de afgelopen jaren hebben laten verleiden, zullen veel kritischer zijn, veel harder onderhandelen, veel duidelijker willen zien wat ze voor hun geld krijgen.
Specialisatie is noodzakelijk Dit betekent dat ICT-leveranciers de komende jaren voor ingrijpende veranderingen staan. Hun parool dient te zijn: specialisatie, zodat zij hun afnemers veel gerichter kunnen leveren wat zij nodig hebben om waarde uit ICT te kunnen halen. De komende acht à tien jaar zullen ICT-aanbieders die een rol van betekenis willen blijven spelen gemiddeld minstens de helft van hun huidige activiteitenportefeuille moeten afstoten, voorspellen de auteurs.