20 januari 2012 -
De financiële crisis van afgelopen jaren blijkt een aanzienlijke invloed te hebben op het rijgedrag van de Nederlandse automobilist. Maar liefst 51 procent van de automobilisten geeft aan dat autorijden door de crisis voor hun daadwerkelijk duurder is geworden. Bijna één op de drie automobilisten geeft bovendien aan het reisgedrag hierop aan te gaan passen en minder auto te gaan rijden.
Dit komt naar voren uit de jongste cijfers van Het Nationale Automobilisten Onderzoek van eileen.nl Veel automobilisten (45 procent) verwachten ook dat de crisis er in 2012 voor zal zorgen dat autorijden voor hun daadwerkelijk duurder gaat worden. Ruim 28 procent van de automobilisten geeft aan dat zij daadwerkelijk minder auto zullen gaan rijden vanwege de financiële crisis.
Het zijn met name de 55-plussers die hier het minst gevoelig voor zijn. Zij merken nauwelijks iets van de crisis en de stijgende kosten van het autorijden en zijn ook niet van plan hun reisgedrag aan te passen.
Verkeersdrukte
In het verkeer wordt er door autorijdend Nederland over het algemeen qua verkeersdrukte weinig gemerkt van de financiële crisis. Slechts 8 procent van de automobilisten vindt het de afgelopen tijd rustiger geworden op de weg. Dit geldt met name voor de mannen. Een ruime meerderheid (65 procent) van de automobilisten merkt echter geen verschil in drukte op de weg.
OV als alternatief
Veel automobilisten (68 procent) geven aan dat het openbaar vervoer aantrekkelijker voor hen gemaakt zou worden als de Minister van Infrastructuur en Milieu het openbaar vervoer goedkoper zou maken. Andere veelgenoemde maatregelen die ervoor zouden kunnen zorgen dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt zijn: zorgen voor betere aansluitingen, zorgen dat het OV op tijd rijdt en het OV gratis maken.
Wanneer de gewenste maatregelen doorgevoerd zouden worden, zou 75 procent van de automobilisten vaker de auto laten staan om meer met het openbaar vervoer te reizen.
Wij ''50+'' zitten met ongeduld te wachten op elektrische en waterstof aangedreven voertuigen, wil de olie-lobby stoppen met dit tegen te houden a.u.b. en willen de regeringen hun verantwoordelijk nu eindelijk eens nemen i.v.m. CO2 uitstoot, dank bij voorbaat en hartelijke groet
William
|
|
20
-
01
-
2012
|
09
:
05
uur
Mooie reactie Johan,
Maar die CO2 belasting denkt onze regering nog nodig te hebben...
Daarom mogen we ook 130 rijden want dat levert veel meer C02 en dergelijke op. Maar ook een stuk meer accijns.
Overigens ben ik het geheel met u eens wat betreft de brandstof en de olie industrie.
Johan
|
|
20
-
01
-
2012
|
11
:
12
uur
Beste JHV,
Denk je nu echt dat de overheid CO2 uitstoot proactief en daadwerkelijk gaat aanpakken?
De olie-lobby is hier geeneens voor nodig, denk alleen al aan de schatkist. Wat zou die mislopen zonder al die accijnsen.
Er is nu een zekere ''balans'' tussen openbaar vervoer en vervoer over de weg. dus als het openbaar vervoer goedkoper gemaakt word, dan kan deze de toevloed van reizigers niet aan. domweg omdat voorgaande regeringen niet of veel te laat hebben geïnvesteerd in rijdend materieel.
we zitten dus vast aan alle kanten.
Niets doen is ook geen optie...tja
Ik ben verrast door het aantal mensen dat daadwerkelijk actie onderneemt om brandstof te besparen. Je zou juist verwachten dat mensen hun auto niet zo snel laten staan. Er zijn namelijk nog andere manieren om brandstof te besparen zonder de auto te laten staan, zoals het sneller opschakelen, uitschakelen van onnodige elektrische apparatuur in de auto en de motor uitzetten als je langer dan een minuut stil staat. Als een bestuurder zich meer bewust is van het rijgedrag valt er nog winst te behalen, wat uiteindelijk ook weer scheelt in de portemonnee.
Ik vraag mij af of die 28 procent die beweert minder te gaan rijden zakelijk of prive is. Wellicht dat zelfstandigen ook minder zakelijk gaan rijden door de crisis?