zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor een goede profielfoto

16 januari 2012 - Nu meer en meer mensen hun zakelijke netwerk online opbouwen via sociale media als LinkedIn en Twitter is het belangrijker dan ooit op om te vallen en een goede eerste indruk te maken. Doren Gabriel, oprichter van DG-Corporate legt op Management Today uit hoe u een blijvende indruk maakt met uw profielfoto.

1. Toon uw persoonlijkheid en branche


Denk na over manieren waarop u uw sterke punten kunt laten zien. Of u nu goed bent in communicatie of mensen weet te motiveren, zoek een manier om dat tot uiting te brengen. Zorg bovendien voor een stijl die past bij uw markt. Social media experts kiezen bijvoorbeeld voor casual, advocaten voor een goed pak met mooie accessoires. 

2. Let op wat u eet en drinkt
Drink geen koffie of andere warme dranken vlak voor de fotoshoot. Hierdoor kunt u zweterig en blozend overkomen. Drink liever veel water, dat geeft u een frisse uitstraling. Eet ook niets zwaars vlak van te voren. Daardoor kunt u zich opgezet of moe voelen en dat straalt u vervolgens weer uit op de foto. 

3. Oefen

Het klinkt tegenstrijdig om een natuurlijke pose te oefenen, maar de meeste fotografen hebben weinig tijd dus hoe sneller u de juiste houding vindt, hoe beter. Oefen in de spiegel een blik die zowel natuurlijk als professioneel overkomt. 

4. Besteed aandacht aan uw uiterlijk

Zorg dat uw huid en haar niet glimmen. Sommige studio’s hebben visagisten en haarstylisten in dienst. Maak er gebruik van! 

5. Kies uw kleuren met zorg

Wat betreft kleding: eenvoud werkt. Kies voor een enkele kleur en vermijd drukke patronen. Is de achtergrond wit, draag die kleur dan niet om te voorkomen dat u als het ware 'verdwijnt'. Neem voor de zekerheid een kledingstuk in een andere kleur mee. 

6. Ga op tijd naar bed

Probeer goed te slapen de nacht voor de fotosessie. Niemand wil zaken doen met iemand die er uitgeput uitziet. 

7. Kies voor kleur en resolutie

Zwart-wit foto’s zien er vaak gedateerd uit, dus kies voor kleurenfoto’s. Zorg voor scherpe afdrukken in hoge resolutie. Indien mogelijk, vraag dan om zowel portretfoto’s als foto’s waarop u helemaal staat. 

8. Kijk in de lens

Veel mensen maken de fout niet rechtstreeks in de lens te kijken. Hierdoor lijkt u afstandelijk. Door direct oogcontact te maken met de camera komt u betrokken en alert over. Vermijd foto’s van boven, omdat u dan kleiner en minder autoritair overkomt. Zit rechtop, en glimlach zonder overdreven blij te kijken. Dat laatste komt dan weer onprofessioneel over. 

9. Houd rekening met het bijsnijden
LinkedIn en Twitter snijden foto’s automatisch bij. Houd hier rekening mee en zeg tegen de fotograaf dat u uw foto’s voor deze sites wilt gaan gebruiken. Hij kan er dan voor zorgen dat de juiste uitsnede gemaakt kan worden. 

10. Blijf in de studio
Kies voor binnenfoto’s. Buiten bent u afhankelihjk van het weer en de achtergrond leidt vaak af. In de studio kunt u beschikken over de juiste belichting en achtergronden. Kies trouwens liever voor een grijze dan een witte achtergrond. Grijs lijkt warmer, wit al snel klinisch en goedkoop.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Innovatieve talenten' overspoelen LinkedIn
 Nederlanders willen geen eeuwig leven op social media
 Vijf tips voor een perfecte profielfoto
 Online profiel gaat traditioneel CV vervangen
 
 
reacties
 
Mark van Loon - Conversie Partners  |   | 
17-01-2012
 | 
11:43 uur
Leuk, die tips, maar volgens mij moet een foto werken als een logo. Het moet herkenbaar zijn voor mensen die jouw volgen op social media.

Een beetje een vreemd voorbeeld, maar dat wel werkt, is de foto van Usability specialist Edwin Waelbers (zie hier: (Klik hier)

Zijn foto valt op, op welk platform je ook bent.

Zelf heb ik geprobeerd iets creatiever te zijn door naar rechts te kijken. Dit heeft (buiten iets opvallender als de standaard paspoort-foto) als voordeel dat ik kijk naar waar vaak de belangrijkste tekst staat. En dat is (vanuit eyetracking onderzoek gebleken) een middel om mensen te laten kijken naar je tekst, in plaats van andere afwijkende informatie op de social media sites...

Opvallen, uistraling, maar vooral herkenning, dat is mijn inziens het belangrijkste doel. En dan helpen bovenstaande tips natuurlijk wel, maar is er wellicht meer om over na te denken...
Phil Kleingeld  |   | 
18-01-2012
 | 
07:50 uur
Graag nog een aanvulling op de tips:
1. Gebruik voor alle profielen op sociale media dezelfde foto. Dit verhoogt de herkenbaarheid!
2. Plaats foto's het liefst links van de tekst. Dat is de plaats die de meeste aandacht trekt.
3. Draai uw hoofd een stukje richting de tekst, dus als die rechts van de foto staat, draait u uw gezicht wat naar links. Dan krijgt de tekst meer aandacht.

Ben het overigens hartgrondig oneens met de argumentatie voor het gebruik van uitsluitend kleurenfoto's. Juist met zwart/wit foto's valt u op omdat de meesten voor kleur kiezen. Bovendien speelt er nog iets anders mee; via een zwart/wit-foto kan een professionele fotograaf u vaak meer 'karakter' meegeven en u daarmee een onderscheidender vermogen geven dan met een kleurenfoto.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10