16 januari 2012 -
Crowdsourcing, virale internetcampagnes, product placement en guerrilla marketing verwijzen traditionele tijdschriftadvertenties en tv commercials in razend tempo naar een antiek verleden. Dit stelt Seethu Seetharaman, hoogleraar Marketing aan de Olin Business School. "Traditionele marketing is niet langer effectief gezien de huidige informatieoverload en technologieën als digitale tv-recorders waardoor commercials simpelweg doorgespoeld worden."
De toekomst van adverteren ligt volgens de hoogleraar dan ook op het gebied van goedkope promotiecampagnes die desondanks maximale impact hebben, plus een toename van product placement. Je ziet nu al een sterke toename van product placement in televisieprogramma’s, games en andere media. Ook bioscoopreclame, mits vertoond tussen de trailers door, vertoont een stijging.
Sociale media en smartphone
Het zijn echter sociale media die de toekomst echt zullen domineren, zowel op het gebied van reclame als op het gebied van productontwikkeling. Crowdsourcing bijvoorbeeld stelt consumenten in staat om actief betrokken te zijn bij de ontwikkeling van nieuwe producten, in tegenstelling tot het passief moeten reageren op producten die ondernemingen in de markt zetten. Smartphones tenslotte geven virale campagnes, zoals YouTube campagnes, een enorme boost. Dergelijke campagnes zullen dan ook snel veel effectiever blijken dan traditionele manieren van adverteren.
Bron:Management Issues
Online reclame is de toekomst. Affiliate, display advertising,social media mobile marketing etc. Dit zijn onderdelen van online marketing die zich verder gaan ontwikkelen.