zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Thuiswerkers zijn tevreden medewerkers

13 januari 2012 - Hoogopgeleide werknemers die een deel van hun werk thuis verrichten in plaats van op de zaak, zijn daar in grote meerderheid bijzonder positief over. Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair samen met onderzoeksbureau SatisAction onder 11.000 hoogopgeleide medewerkers van zeventig (middel)grote Nederlandse bedrijven. Bijna 5.000 van hen blijken hun werk deels thuis te doen.

77 procent van hen kan zich thuis (veel) beter concentreren; 78 procent zegt thuis effectiever te werken. Eveneens 78 procent vindt dat door thuiswerken de eigen werk-privébalans is verbeterd (geen gedoe over kinderen uit school halen bijvoorbeeld). Slechts zestien procent laat zich thuis wel eens afleiden door privézaken. "Dat thuiswerkers zó ontzettend positief zijn, verbaast ons. Het verwateren van de grens tussen werk en privé heeft immers ook nadelen zoals een gevoel nooit meer echt vrij te zijn," zegt Kees Versluis, chef redactie Intermediair. 



Werknemers van it- en consultancybedrijven meest positief
Hoogopgeleide werknemers van it- en consultancybedrijven blijken het positiefst over thuiswerken en de bereidheid van de baas om dat mogelijk te maken. Helemaal bovenaan staat it-bedrijf Macaw; medewerkers geven gemiddeld het rapportcijfers 8,13 voor de thuiswerkcultuur bij hun bedrijf. Vlak daarna volgt adviesbureau AT Osborne; derde staat de Caesar Groep.
Opvallend is dat werknemers van bedrijven met een positieve thuiswerkcultuur, doorgaans ook erg tevreden zijn met de werksfeer in het algemeen. Zo kwam Macaw in 2010 en 2011 als beste uit de bus in het Intermediair Beste Werkgevers Onderzoek. Ook andere bedrijven die hoog scoren in het thuiswerkonderzoek stonden in 2011 hoog in het Intermediair Beste Werkgevers Onderzoek. 

Non-profit minder positief

Medewerkers van commerciële bedrijven zijn doorgaans positiever over de thuiswerkmogelijkheden dan hoogopgeleiden bij de (semi-)overheid. Met name gemeenteambtenaren geven hun werkgever een lage score waar het op thuiswerken aankomt.

Meer overwerk en verminderde zichtbaarheid door thuiswerken
52 procent van de deelnemers aan het Intermediair-onderzoek meldt overigens meer over te werken sinds ze aan het nieuwe werken doen. Opvallend is dat hoogopgeleiden niet bang zijn dat veel thuiswerken leidt tot onzichtbaarheid en dus minder waardering van collega’s en de baas. Slechts zes procent van de ondervraagden geeft aan zelf zichtbaarder te worden doordat andere collega’s veel thuiswerken. En maar vier procent meent op kantoor meer gewaardeerd te worden omdat anderen thuis aan het werk zijn. 

Op www.intermediair.nl/thuiswerken vindt u de top-40 van beste thuiswerkbedrijven in Nederland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander werkt liever op kantoor dan thuis
 Het Nieuwe Werken minder populair onder jongeren
 Negen slimme tips voor uw thuiswerkdag
 Kenniswerker voelt zich thuis in het Nieuwe Werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10