12 januari 2012 -
Nederlanders hoeven voor zakelijke doeleinden niet per se in de meest luxe auto te rijden, blijkt uit onderzoek van LeasePlan Nederland. Van jaloezie is dan ook nauwelijks sprake: meer dan 80 procent van de respondenten zegt nooit jaloers te zijn op het voertuig van een collega of op de luxe bolide van de directeur.
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat de auto van de zaak nog wel een interessante incentive is: de meerderheid van de Nederlanders ziet een leaseauto als een zeer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.
Koopauto
Leaserijders zijn tevreden met de auto die ze zelf rijden, en letten daarbij niet of nauwelijks op de auto van hun collega. Slechts veertien procent van de ondervraagden weet te vertellen welke auto hun collega rijdt. Is er toch sprake van afgunst, dan zijn het vaak automobilisten met een koopauto die jaloers zijn op hun collega met leaseauto (65 procent). Jaloezie komt bij vrouwen met koopauto (70 procent) overigens iets vaker voor dan bij mannen (60 procent).
Werknemers vinden de leaseauto nog steeds een interessante arbeidsvoorwaarde. Vooralsnog zijn het vooral mannen die een leasecontract tijdens een sollicitatiegesprek ‘erbij’ onderhandelen. De gemiddelde leaserijder is een relatief jonge, hoog opgeleide man: 40 procent van de leaserijders is nog geen 35 jaar oud.
Imago auto belangrijk
Automobilisten vinden de uitstraling van hun leasewagen belangrijk. De overgrote meerderheid (86 procent) vindt dat hun auto goed bij het imago van het bedrijf past, zo blijkt uit de studie van LeasePlan. Van deze groep ondervraagden ziet 38 procent hun leaseauto als ‘degelijk’ en 27 procent als ‘duurzaam’. Vooral compacte modellen zijn momenteel populair, zoals de Volkswagen Polo en de Peugeot 107. Directieleden prefereren echter een grotere wagen en kiezen voor de BMW 5, Audi A6, Volvo V70 of Audi Q5.
Bedrijfsimago
Ook werkgevers onderkennen dat hun wagenpark een belangrijke bijdrage levert aan het imago van het bedrijf. Ze stimuleren steeds vaker de keuze voor een kleinere, duurzamere leaseauto om hun MVO-beleid daarmee inhoud te geven. Uit de cijfers van LeasePlan blijkt dat het wagenpark van bedrijven sterk vergroent. Vorig jaar nam het aantal bestellingen van leaseauto’s met veertien of twintig procent bijtelling sterk toe: bijna driekwart van de bestelde auto’s valt nu in deze twee categorieën. Deze stijging zal begin 2012 aanhouden en dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de fiscaal vriendelijke behandeling van zuinige leaseauto’s die voor 1 juli 2012 op kenteken worden gesteld.