zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe nieuwe media waarde toevoegen aan zakelijke ontmoetingen

12 januari 2012 - Elkaar zakelijk ontmoeten… Tijdens de nieuwjaarsborrel, een Meetup in de Coffee Company of tijdens een strak georganiseerd business event. Met een sterke invloed van social media en een toenemende werkdruk verandert er veel in de manier waarop we vandaag de dag met elkaar in contact komen.

Aan de vooravond van een nieuw jaar, treffen drie jonge ondernemers elkaar in hartje Utrecht. Ieder van hen is professioneel betrokken bij de vorm en inhoud van wat zij noemen ‘eigentijdse ontmoetingen’. Samen schetsen ze de contouren voor 2012 en laten ze zien hoe nieuwe media er toe bijdragen dat mensen ook dit jaar weer graag hun bureaustoel uitkomen om elkaar te ontmoeten. 



Om ideeën te delen is vertrouwen nodig

Eén ding staat als een paal boven water; ondanks volop mobiele- en online mogelijkheden om met elkaar te communiceren, blijft de behoefte aan persoonlijk contact bestaan. "Sterker nog, in een economie waarin innovatie steeds belangrijker wordt en het leggen van contacten steeds sneller gaat, groeit navenant de behoefte aan het ontmoeten. Als je elkaar niet vertrouwt, deel je ook minder snel je ideeën," stelt Mike Coumans. Met zijn bedrijf Sendsteps faciliteert hij mobiele interactie tijdens bijeenkomsten. Het publiek kan met de mobiele telefoon via SMS, Internet en Twitter anoniem reageren op de spreker. Een toepassing waarmee u gemakkelijk de dialoog met uw publiek op gang kunt brengen en zo leert wat er daadwerkelijk leeft onder de bezoekers van een bijeenkomst. 

‘Event-stretching’: duurzame betrokkenheid

De voorbereiding van zakelijke bijeenkomsten en events wordt steeds intensiever; voor zowel de organisator als voor de bezoeker. Al ruim voor de bijeenkomst worden gastenlijsten verstrekt en wordt er online al volop genetwerkt. De dag zelf is weliswaar een sociaal hoogtepunt, maar is verworden tot slechts een van de contactmomenten rondom een thema. Felix Lepoutre ziet steeds vaker informele netwerken ontstaan na afloop van een bijeenkomst.
Lepoutre, co-founder van LetMeLinkYou, stelt via zijn app mensen in staat om elkaar te verbinden vanuit diverse online platformen. ‘’De technologie die wij leveren is slechts een enabler, uiteindelijk maakt u persoonlijk nog steeds het echte contact," aldus Lepoutre. De internetondernemers noemen de reeks van contactmomenten rondom een bijeenkomst ook wel ‘event stretching’: vooraf, tijdens en na afloop van een bijeenkomst contact hebben en houden over een thema. "Door uw contactmomenten slim te faciliteren, kunt u duurzame betrokkenheid tot stand brengen’. 

Inspiratie in de wandelgang

Het evenementenlandschap is veranderd. Kennis is overal te vinden. In dat licht is het concept van 'iemand die voor de groep vertelt hoe het zit' al lang achterhaald. Elke bezoeker heeft door zijn eigen ervaring en theoretisch kader wellicht een andere kijk op diezelfde kennis, en aldus waardevolle inbreng. Het opdoen van inspiratie verplaatst zich daarmee ook steeds vaker van het podium naar de wandelgangen.
"Daarom moet u bezoekers uiteindelijk de mogelijkheid bieden om offline en online met elkaar in contact te zijn," zegt Jasper van Blerk. "Het programma wordt daarbij soms haast van ondergeschikt belang: zolang er maar ruimte blijft om elkaar te zien en te spreken".
In 2009 startte Van Blerk met zijn compagnon, ‘twoppy’, een platform waarmee organisatoren van evenementen in een handomdraai een smartphone applicatie voor het evenement kunnen maken (een soort digitaal programmaboekje voor op de mobiele telefoon). Bezoekers kunnen met de app, naast het raadplegen van alle informatie omtrent het evenement, ook in contact komen met andere bezoekers van het evenement 

Co-creëren met de bezoeker

Online worden volop producten en diensten geco-creëerd; de fabrikant met de consument en de service leverancier met de cliënt. Van Blerk voorziet dat meer en meer bijeenkomsten ook met de bezoeker tot stand zullen worden gebracht. "Vraag hen wie ze willen horen, in welke vorm u elkaar ontmoet en wat het moet opleveren." Door deelnemers te laten participeren in de programmering van de bijeenkomst kweekt u sterkere betrokkenheid, krijgt u ‘fans’. "Ook het faciliteren van tools die de community versterken is van groot belang, iets wat een groot aandeel levert in 'event-stretching," aldus Van Blerk.
Eenmaal op locatie wilt u die betrokkenheid vasthouden. "Monologen passen niet meer in een tijd waarbij men virtueel continu gedachten en kennis deelt," stelt Coumans. Als u dat toch doet tijdens een event, dan ziet u in de backchannel reuring ontstaan; mensen haken af en zetten één-op-één het thema via Twitter voort. U kunt het gesprek dan maar beter faciliteren. Het publiek vindt het niet alleen leuk om te reageren, de kennis die er tijdens een event wordt gegenereerd, kan ook na afloop voor de organisatie nog van groot strategisch belang zijn. 

De cirkel rond – de event organizer aan zet…

Het is duidelijk dat er volop mogelijkheden zijn waarbij nieuwe media zakelijke ontmoetingen nog interessanter en effectiever kunnen maken. Nu is de event organizer aan zet; dat is degene die innovaties kan inbedden en concreet kan toepassen. Dat draagvlak lijkt vooral bij SME’s te vinden te zijn en vooralsnog veel minder bij grote corporate organisaties. "U bent ultiem in staat uzelf te profileren, door juist niet alleen uw eigen visie te prediken, maar dat met uw community naar een hoger plan te tillen," stelt Lepoutre. Zo wordt ontmoeten weer leuk, zo komt u er weer voor uit uw bureaustoel!

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om succesvoller te netwerken
 Social media veranderen communicatievak
 Vrouwen houden netwerken het liefst zakelijk
 Hoe vindt u een baan via uw netwerk? Twaalf do’s en don’ts
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10