11 januari 2012 -
Het zakelijk gebruik van social media in Europa is het afgelopen jaar flink gestegen ten opzichte van 2010. In 2010 gebruikte slechts 23 procent social media in zakelijke context en in 2011 is dit bijna verdubbeld naar 40 procent. Nederland scoort zelfs hoger dan het Europese gemiddelde, hier zet 45 procent social media in op werkvlak.
Dit blijkt uit een onderzoek van Projectplace onder 1.200 projectmanagers en -medewerkers in Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland.
Geblokkeerd
Ondanks deze stijging is er nog steeds een groot deel van de bedrijven dat niet achter deze ontwikkeling staat. 35 procent van de respondenten uit het onderzoek geeft aan dat social media niet toegankelijk is op het werk. Nederland is in vergelijking met de andere deelnemende landen hierin al een stuk verder, slechts een kwart van de respondenten mag op het werk niet van social media gebruikmaken.
Populariteit en scepsis
"Het is interessant en verbazingwekkend dat de stijgende populariteit van social media als zakelijke tool hand in hand gaat met toenemende scepsis over het zakelijk gebruik hiervan," stelt Noel Eckhart, Country Manager bij Projectplace Nederland. "In deze tijden kan niemand de voordelen meer negeren die deze nieuwe kanalen met zich meebrengen op het gebied van communiceren met collega’s, partners en klanten. Het is vrij gewaagd om iets te verbieden wat van toegevoegde waarde kan zijn voor de organisatie, alleen omdat er angst is voor de gevolgen. Ik adviseer alle organisaties in 2012 de mouwen op te stropen en te onderzoeken hoe ze van social media tools kunnen profiteren."
Delen van informatie
Het onderzoek laat ook zien dat het communiceren met collega’s (42 procent) en delen van informatie (42 procent) binnen Nederland de twee belangrijkste zaken zijn waarvoor social media zakelijk gebruikt wordt. Vooral deze laatste is belangrijk voor projectleden, aangezien het ‘vinden van de benodigde informatie’ de grootste uitdaging is bij werken in projecten. Ook voor het monitoren van nieuws (21 procent) en klantcontact (achttien procent) wordt social media ingezet.