Marketing- en communicatieafdelingen onderbezet en overbelast
10 januari 2012 -
Het aantal vacatures voor marketing en communicatieprofessionals is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In september 2011 waren er twintig procent minder vacatures, in oktober daalde het aantal vacatures met negen procent en in november met dertien procent. Ondertussen kampen steeds meer marketing- en communicatie-afdelingen, vooral bij de overheid en de zorgsector, met onderbezetting en overbelasting.
Dit zet de effectiviteit van de marketing en communicatiestrategie in toenemende mate onder druk, zo blijkt uit de analyse ‘Trends en Ontwikkelingen op de Arbeidsmarkt voor Marketing en Communicatie’ van Michel Verdoold, competence director M&C bij Yacht. In de zomer van 2011 noteerde Yacht nog een stijging van het aantal M&C vacatures met maar liefst vijftien procent. Het leek toen alsof de vraag naar marketing en communicatieprofessionals zich aan het herstellen was. Na de zomer volgde echter opnieuw een daling, voornamelijk veroorzaakt door het teruglopen van vacatures bij Zorg en Overheid.
Wel groei in industrie
Over het hele jaar bekeken zijn er grote verschillen per sector. Bij de Overheid is het aantal marcom vacatures gedaald met achttien procent ten opzichte van 2010 en in de Zorg kromp het aantal vacatures zelfs met 28 procent. In de Financiële en Zakelijke Dienstverlening, de Telecom en de Energiesector bleef het aantal vacatures gelijk. Het goede nieuws is afkomstig uit de Industrie, waar het aantal vacatures groeide met elf procent.
Klassieke spagaat bedreigt lange termijn denken
"Dat de behoefte aan communicatieprofessionals bij Zorg en Overheid is teruggelopen na de zomer, heeft ongetwijfeld te maken met de macro-economische berichten en vooruitzichten," zegt Verdoold. "Werkgevers zitten in de klassieke spagaat van lange termijn denken versus het realiseren van korte termijn besparingen. We zien in de markt dat marketing- en communicatieafdelingen steeds vaker te kampen hebben met overbelasting en onderbezetting. Natuurlijk gaat dat ten koste van de effectiviteit en de kwaliteit en op de langere termijn zet dit de marketing- en communicatiestrategie op een ongezonde manier onder druk. Twee voorbeelden: de arbeidsmarktcommunicatie komt in de ijskast te staan, terwijl we aankijken tegen een urgente vergrijzingproblematiek. En sociale media worden onvoldoende benut terwijl doelgroepen steeds meer en sneller informatie en transparantie vragen. Als je vooruit wilt als overheid of onderneming, dan moet je ook echt kiezen voor vooruitgang, en niet met een kaasschaaf in je hand wachten op betere tijden."
Kies voor kansrijke sectoren Verdoold: "De arbeidsmarktvoorkeur van marcom professionals sluit niet aan op hun kansen in de markt. We zien dat ze het liefste werken in de reclame- of mediabranche. Vervolgens zijn de kunstensector en de zakelijke dienstverlening favoriet, gevolgd door de overheid. Helemaal onderaan hun lijstje bungelt de industrie, samen met de energiesector, handel en logistiek. Maar dat zijn juist de sectoren waar marketing en communicatievacatures groei laten zien, daar zitten dus de kansen voor professionals. Voor recruiters in deze sectoren geldt dat ze extra hun best zullen moeten doen om goede marketing en communicatieprofessionals aan te trekken."
Marketeers meer in trek
"In algemene zin zien we dat marketeers op dit moment meer gevraagd worden dan communicatieprofessionals," stelt Verdoold. "Het aantal vacatures voor marketeers is in 2011 gestegen met negen procent ten opzichte van 2010. Vacatures voor communicatieprofessionals zijn met negen procent gekrompen."
Begrijpelijk dat bedrijven bang zijn nieuw personeel aan te nemen voor de marketing. Toch zie je dat de social media snel groeit, en dus is het wel belangrijk om hier ook in te investeren.