30 december 2011 -
Maar liefst 85 procent van de Nederlandse consumenten heeft een goed voornemen voor 2012, waarmee het maken van goede voornemens populairder is dan in 2011 (77 procent). Afvallen blijkt net als in 2011 voor de meeste mensen het belangrijkste goede voornemen (23 procent). Bezuinigen wint echter het meeste terrein ten opzichte van 2011 (zestien procent).
Als manier om te bezuinigen in 2012 wordt minder geld uitgeven aan luxe artikelen het meest genoemd (63 procent), gevolgd door minder winkelbezoek (50 procent) en de auto vaker te laten staan (25 procent). Daarentegen verwacht ruim 80 procent van de consumenten voor 2012 dat men evenveel of meer online gaat winkelen dan in 2011. Vooral mannen verwachten in 2012 meer online te winkelen. Dit blijkt uit onderzoek onder consumenten, uitgevoerd door wehkamp.nl. Opvallend is ook dat bezuinigen op vakanties met negen procent het minst worden genoemd als een manier om minder geld uit te geven, waaruit valt op te maken dat vakanties niet meer als luxe worden gezien.
Optimistisch over kans van slagen
Blijkbaar blijft het niet alleen bij goede voornemens. Zo heeft vorig jaar maar liefst 34 procent van de ondervraagden het goede voornemen langer dan een half jaar doorgezet. Over de kans van slagen zijn consumenten met een gemiddelde slagingskans van 71 procent ook voor 2012 optimistisch.