zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

2012 wordt een financieel zwaar jaar voor de zakelijke rijder

29 december 2011 - Halverwege 2012 stopt het BPM voordeel op zuinige auto's en worden de normen voor de lage bijtellingcategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privé kilometers. Tot slot stijgen de boetes en parkeertarieven. 2012 wordt financieel een nog zwaarder jaar voor de zakelijke rijder. Dat concludeert VAVDZ.

Er zijn in Nederland ongeveer een miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. De Vereniging Auto Van De Zaak becijferde dat de keuze uit auto's met een lage bijtelling met 30 procent afneemt per 1 juli 2012 en met meer dan 50 procent per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In praktijk zullen de meeste berijders weer 25 procent bijtelling gaan betalen. 



Eigen bijdrage voor privégebruik
Tegelijkertijd constateert VAVDZ na het beoordelen van meer dan 100 autoregelingen dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. "Dit is dubbel betalen," aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. "Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever." VAVDZ constateert dat in 2011 meer dan 50 procent van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer flink zijn aangescherpt. 

Flexibele invulling mobiliteitsbudget
Als de auto van de zaak nog duurder wordt in gebruik, dan zou het theoretisch lonen om in een eigen auto te gaan rijden. Dit wordt echter door veel werkgevers niet mogelijk gemaakt. Naast praktische bezwaren, wordt er in plaats van een vergoeding ter hoogte van het leasetarief meestal slechts de schamele negentien cent per kilometer vergoed. Voor deze kosten kunt u niet eens de overheidsbelastingen betalen die rusten op het gebruik van de auto. VAVDZ bepleit een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd zal er door alle belanghebbende partijen samengewerkt moeten worden om te komen tot een meer flexibele invulling van mobiliteitsbudgetten van werkgevers.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Brussel is de beste stad voor tweedehands auto
 Privé rijden zonder bijtelling mogelijk
 Zuinige leaseauto blijft voordelig
 Nederlander heeft geen idee wat auto maandelijks kost
 
 
reacties
 
Plutone  |   | 
29-12-2011
 | 
09:36 uur
Hopelijk brengt dit leaseautorijders tot een bewuster gebruik van de auto, ik merk dat zij vaak tot in het absurde de auto pakken omdat daar al voor betaald is.
Dat dubbel betalen is overigens niet waar. Als privégebruik betaald moet worden dan vervalt de bijtelling. Mits het tarief klopt natuurlijk.
Stefan  |   | 
30-12-2011
 | 
11:33 uur
Beste Plutone,

Helaas klopt jouw verhaal niet. Allereerst is het gebruik van een auto niet gebonden aan het feit of een auto privé-eigendom is of dat het een leaseauto is maar ligt dat voornamelijk aan de bestuurder dus de redenering is wat kort door de bocht. Het zou namelijk ook impliceren dat mensne met een eigen auto nooit de auto zouden pakken voor korte afstanden en dat is ook zeker niet het geval.

Dat bij veel leaserijders mogelijk de gedachte leeft dat ''er toch al voor betaalt is dus kan ik hem net zo goed gebruiken'' is juist maar dat komt door het overheidsbeleid dat ervoor zorgt dat tegenover het minder maken van privékilometers geen kostenverlaging voor de leaserijder staat (de bijtelling is bij elke privegebruik vastgeteld op een vast percentge van bijv. 25% zodat er geen enkele financiële stimulans van uitgaat om minder privé-kilometers te maken). En als je ergens al voor betaalt hebt, ga het gebruiken ook (laten wij eerlijk zijn: dat zou jij ook doen).

Daarnaast is jouw stelling niet juist dat er geen sprake zou zijn van dubbele betaling omdat de bijtelling bij betaald privegebruik zou vervallen. Een netto eigenbijdrage wordt namelijk in mindering gebracht op de brutobijtelling waarop loonheffing wordt ingehouden. Sterker nog, hoe hoger de eigen netto-bijdrage, hoe groter het nadeel voor de leaserijder (reken dat zelf maar eens na).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10