27 december 2011 -
Uit de jaarlijkse Lof verkiezing voor de Maatschappelijk Bevlogen Vrouw blijkt dat zinvol werk essentieel is voor hoogopgeleide vrouwen. In Nederland wordt vaak geringschattend gezegd dat vrouwen alleen maar 'leuk' werk willen, maar uit de verkiezing blijkt het tegendeel. Voor vrouwen telt niet alleen het salaris, maar de toegevoegde waarde die zij kunnen bieden voor de maatschappij.
Jolanda Holwerda, oprichter Lof: "Er zijn steeds meer vrouwen die het bedrijfsleven verlaten om elders met zinvol werk bezig te zijn, waar zij een duidelijke maatschappelijke bijdrage kunnen leveren. Ik hoor steeds vaker de term corporate refugees die refereert naar vrouwen die uitstromen, omdat zij willen werken voor bedrijven met een sociale missie. Mannen zijn meer georiënteerd op een carrièrepad dat hen naar de top brengt, terwijl vrouwen iets willen bijdragen aan een duurzame wereld."
Dubbele verkiezing
Lof Media organiseerde in aanloop naar het decembernummer van Lof Magazine een dubbele verkiezing. De Maatschappelijk Bevlogen Vrouw 2011 en de Corprorate Social Responsible (CSR) Vrouw 2011. Maatschappelijk bevlogen vrouwen combineren hun baan en gezin met een grote inzet voor goede doelen, terwijl CSR-vrouwen zich binnen het bedrijf bezighouden met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Vijf vrouwen die privé initiatieven hebben ontplooid voor een betere wereld, en tien CSR vrouwen, die binnen hun bedrijf het maatschappelijk verantwoord ondernemen aan het voetlicht brengen, zijn genomineerd. Hiertoe behoren ondermeer Anniek Mauser (Unilever), Elise Allart (TUI Nederland) en Nancy Kamp-Roelands (Ernst & Young). "Veel vrouwen hebben ambities op het gebied van werk, gezin en maatschappij. Met deze verkiezing, zetten we zowel vrouwen in de spotlight die hun maatschappelijke bevlogenheid in hun carrière vormgeven, maar ook daarbuiten in hun vrije tijd," aldus Jolanda Holwerda.