Als praten met een overspannen medewerker niet (meer) werkt
27 december 2011 -
U zit, als leidinggevende, al enige tijd met een probleem. U ziet dat een medewerker op uw afdeling al maandenlang op zijn tenen loopt. Hij is structureel overbelast. Als hij zo door gaat valt hij binnenkort uit en is hij maandenlang uit de running. U hebt al vaak met hem gesproken en uw zorgen naar hem geuit. Maar dat heeft geen effect, want hij ontkent de stress en de overbelasting.
Hij voelde zich zelfs aangevallen en afgewezen. Het is een trouwe medewerker, hij is er altijd. Zelfs met een griep verschijnt hij op het werk. U maakt zich zorgen. U ziet hem rennen en vreest uitval, met alle gevolgen van dien. Uitval zorgt voor onrust op de afdeling, doordat er plotseling extra werk door het team opgevangen moet worden. Soms geeft dat zelfs een domino-effect in het team. Dat wit u natuurlijk voorkomen.
Het grote probleem is dat u uw medewerker met praten niet kunt bereiken en dat hij de realiteit niet (meer) ziet. Dat is typerend voor mensen die burn-out dreigen te geraken, zo stel Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl. Als praten niet (meer) werkt, zult u moeten ingrijpen. Dit vraagt directief handelen. Alleen op deze manier kan er iets veranderen in de situatie. En dat is natuurlijk niet leuk, niet gemakkelijk en waarschijnlijk niet uw stijl van leidinggeven.
Verantwoordelijkheid
Een valkuil kan zijn dat u mee gaat in de redenatie van uw medewerker. Dat u uw visie in twijfel trekt en dan concludeert dat het inderdaad wel mee valt. Maar laat u daar niet door verleiden. Door afstand te nemen van de situatie kan de medewerker weer een heldere en frisse blik krijgen en uit de situatie stappen. Dus wilt u verandering, dan zult u daarvoor de verantwoordelijkheid moeten nemen. Alleen op die manier kan erger voorkomen worden.
Drie stappen Wat u als leidinggevende kunt doen in deze situatie:
1. Bepaal vooraf wat u nodig vindt om verandering in de situatie te brengen
Neem een besluit, eventueel in overleg met een deskundige, dat u goed acht voor de medewerker. Stuurt u de medewerker een weekje naar huis, zodat er afstand tot het werk komt en hij tot rust kan komen. Geeft u hem tijdelijk een andere werkplek, bijvoorbeeld daar waar minder werkdruk is. Of ontlast u hem door hem tijdelijk bepaalde taken uit handen te nemen. Weeg de voor-en nadelen van de verschillende besluiten tegen elkaar af, maar zorg wel dat u het besluit neemt.
2. Bereid het gesprek goed voor Vertel de medewerker wat u ziet, wat de risico's zijn en wat en waarom u dit besluit genomen hebt. Onderbouw uw verhaal. Vertel ook dat dit een tijdelijke beslissing is om hem te helpen uit de overbelasting te komen. Een beslissing die u neemt uit voorzorg om verdere problemen te voorkomen.
3. Breng uw besluit als een mededeling
Ga niet opnieuw in discussie, blijf bij uw besluit. Laat de medewerker wel zijn of haar emoties en eventuele frustraties uiten. Zorg voor goede specifieke burn-outcoaching van de medewerker, zodat de medewerker onder deskundige begeleiding kan werken aan verbetering.
Vraag het gratis e-boek ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aan op www.ligtpunt.nl
Beste Nell, ik ben P&O-adviseur en wil graag kennis nemen van de tips over dit onderwerp.
Alvast bedankt en een goed en gezond 2012.
Angela Scheffers
P&O-adviseur
Willem van Druten
|
|
29
-
12
-
2011
|
12
:
09
uur
Beste Angela, kun je niet lezen?
\\\'\\\'Vraag het gratis e-boek ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aan op www.ligtpunt.nl\\\'\\\'