23 december 2011 -
Het aantal bezitters van iPads en andere tablets is per december 2011 gestegen tot 1,7 miljoen Nederlanders (veertien procent van de internettende bevolking). In de tweede helft van 2011 zijn er bijna een miljoen gebruikers bijgekomen. In juni 2011 waren 725.000 personen in het bezit van een tablet (zes procent van de internettende bevolking). Daarnaast zijn er nog eens 1,7 miljoen Nederlanders van plan binnen afzienbare tijd een tablet aan te schaffen.
De eerste iPad kwam pas anderhalf jaar geleden, medio 2010, op de markt en maakt een spectaculaire opmars door. Een groot aandeel van de gebruikers betreft een iPad van Apple. Een aanzienlijk deel van de tablets is inmiddels al van een ander merk.
Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media van Intomart GfK. In dit onderzoek worden de ontwikkelingen in het gebruik van PC's, laptops, smartphones en tablets in kaart gebracht. De PC en laptop worden het meest gebruikt, maar smartphones en tablets winnen snel aan belang voor TV, Radio en Dagbladen.
Dagelijks gebruik
De tablet wordt door de meeste bezitters dagelijks gebruikt. Het gebruik is vaak gedeeld met anderen in het gezin, gemiddeld heeft een tablet 2,3 gebruikers. Gemiddeld zijn er 20-25 apps gedownload. Het meest wordt het tablet gebruikt voor internetten, e-mailen en social media. Daarnaast zijn spelletjes en video/televisiekijken populaire bezigheden. De top drie media-apps op de tablet zijn YouTube, UitzendingGemist en NU HD.
Teletekst op de smartphone
Ook de smartphone laat een sterke opmars zien. In december 2011 zijn er bijna 5,5 miljoen bezitters (45 procent penetratie onder de internetpopulatie), een toename van bijna 820.000 ten opzichte van een half jaar geleden in juni 2011. De smartphone wordt veel gebruikt voor internet, social media en e-mailen. De smartphone wordt vaker dan de tablet gebruikt voor het maken van foto's en radio luisteren. Op de smartphone zijn gemiddeld vijftien apps binnengehaald. De top drie van gebruikte media-apps op smartphones bestaat uit NU, YouTube en Telegraaf. Op de vierde plaats staat Teletekst. Het is opvallend hoe een klassiek product als Teletekst zo dominant aanwezig blijft in de nieuwe digitale omgeving.