zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aziatisch-Pacifisch gebied laat tot 2020 snelste groei wereldhandel zien

23 december 2011 - In 2020 zal de wereldhandel in goederen ten opzichte van 2010 2,5 keer zo groot zijn (35 biljoen dollar) en de wereldhandel in diensten zal verdubbelen (zes biljoen dollar). De wereldhandel, die lang door de zogenoemde volwassen economieën gedomineerd is geweest, schuift structureel op richting het oosten.

Het Aziatisch-Pacifisch gebied zal tot 2020 de snelste groei laten zien en de interregionale handel in dat gebied zal tot een hernieuwde concentratie van de internationale vraag leiden. Dat staat in de prognose van Ernst & Young, 'Trading places: The emergence of new patterns of international trade', die met Oxford Economics is opgesteld. 



Volwassen economieën lijden onder crisis
De ontwikkelde landen domineerden de wereldhandel aan het begin van de negentiger jaren, maar hun aandeel is duidelijk afgenomen. Die afname zal tot 2020 doorzetten. Wolfgang Paardekooper van Ernst & Young licht toe: "Terwijl volwassen economieën veel last hebben van de financiële crisis, laten snelgroeiende markten het ene na het andere sterke punt zien en vormen zij een steeds belangrijker onderdeel van de wereldeconomie. In veel opkomende economieën is er behoefte aan kennis, kapitaal en technologie. Sommige landen zijn erin geslaagd om dat van buitenaf aan te trekken. Singapore is hier een goed voorbeeld van, mede door het succesvolle overheidsbeleid waardoor het land aantrekkelijk is geworden voor handel en investeringen. Internationale bedrijven zullen met deze ontwikkelingen in hun marktbenadering rekening moeten houden." 

Azië motor achter groei

Ernst & Young verwacht dat het aandeel van de volwassen economieën in de wereldhandel zal afnemen van iets meer dan 60 procent in 2010 naar circa 55 procent in uiterlijk 2020. Azië zal qua handelsvolume de meest dynamische regio blijven, waarbij de snelste groei van de goederenexport zich binnen de regio zelf zal manifesteren. India en China zullen de groei blijven aanjagen en vertegenwoordigen tevens de snelstgroeiende vraag naar exportproducten uit andere landen. Deze twee landen zullen in 2020 verantwoordelijk zijn voor bijna een vijfde van de wereldwijde handelsstromen.
Het aandeel van Europa in de mondiale exportcijfers zal dalen van 38 procent in 2010 naar 34 procent in 2020. Uit de prognose blijkt echter dat juist Europa het meest van de groeiende vraag in China zal profiteren, waarbij de export naar China de komende tien jaar met 370 miljard dollar zal stijgen. De voorspelde Chinese export naar Europa van meer dan een biljoen dollar zal bijna twee keer zo groot zijn als de Amerikaanse export naar Europa. 

Handelspatronen tussen regio’s

Ook in het Midden-Oosten en Afrika is sprake van nieuwe exportmarkten, aangezien deze economieën in omvang toenemen. De export naar deze regio's zal naar verwachting sneller groeien dan de export naar de VS, Europa, Japan en de overige Noord- en Zuid-Amerikaanse landen. De prognose gaat er van uit dat Europese exporteurs ongeveer een kwart van de groei van de vraag vanuit de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara voor hun rekening zullen nemen en Aziatische exporteurs bijna de helft daarvan. Grote investeringen door andere opkomende markten, met name door China, kunnen voor de sterke groei zorgen die Afrika nodig heeft. De export vanuit Europa naar Afrika en het Midden-Oosten van ruim 900 miljard dollar zal zo'n 50 procent hoger liggen dan de export vanuit Europa naar de VS. Toch is de algehele omvang van de stroom vanuit die landen naar Europa met 108 miljard dollar nog steeds relatief gering.
In Latijns-Amerika zullen zowel de aanwezigheid van natuurlijke hulpbronnen als de sterke toestroom aan buitenlandse directe investeringen voor productiviteitsverbeteringen zorgen. Dit komt de potentiële groei ten goede. In 2020 zal de export vanuit Latijns-Amerika en het Caribische gebied naar de VS (circa 769 miljard dollar) iets hoger liggen dan de export vanuit Europa naar de VS. 

Regionale dienstenstroom

Ook de verkoop van diensten zal waarschijnlijk een snelle groei laten zien, waarbij Azië ook voorop loopt. In 2020 zal de totale dienstenstroom vanuit Europa naar het Aziatisch-Pacifisch gebied (exclusief Japan) groter zijn dan naar Noord-Amerika. Wolfgang Paardekooper: "Een van de belangrijkste stuwende krachten achter deze groei zal - naarmate de Aziatische economieën volwassen worden en de middenklasse zich ontwikkelt - zitten in de groei van bancaire, verzekerings- en overige financiële diensten. De vraag naar meer geavanceerde financiële diensten is nu al - nu de rijkdom toeneemt en de regio als financieel centrum aan belang wint - snel aan het stijgen."
Niet alleen voor financiële diensten wordt in Azië een snelle groei verwacht, ook het toerisme is steeds belangrijker. Het aantal internationale toeristen dat vanuit China naar internationale bestemmingen reist, zal naar verwachting bijna verdubbelen van 32 miljoen in 2010 naar 59 miljoen in 2020. De stijging van de daaraan gerelateerde uitgaven, van 52 miljard dollar in 2010 naar 222 miljard dollar in 2020, zal nog belangrijker zijn.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoger salaris Azië verleidt Europese topbestuurders
 Nederlands bedrijfsleven minst visionair
 Internationale beursgangen blijven op stoom
 Europese managers minder goed voorbereid op herstel dan Aziatische
 
 
reacties
 
Krista Verschuer  |   | 
23-12-2011
 | 
12:24 uur
Dit verbaast me niets. China en India worden (of zijn al) de nieuwe wereld economiën.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10