Starter vindt opleidingsbudget belangrijker dan eindejaarsuitkering
23 december 2011 -
Uit onderzoek van StudentenWerk onder 800 studenten en starters blijkt dat de meerderheid het liefst een opleidingsbudget als secundaire arbeidsvoorwaarde heeft. De polluitslag is een nek aan nek race tussen opleidingsbudget (41) en eindejaarsuitkering (40 procent). En alhoewel de meeste stemmen zijn gegaan naar persoonlijke ontwikkeling, voert het materialisme nog wel de boventoon.
Op de derde en vierde plaats staan namelijk, respectievelijk, Smartphone van de zaak en Extra vakantiedagen.
Persoonlijke ontwikkeling én materialisme
Materialisme en persoonlijke ontwikkeling gaan hand in hand bij Generatie Y
Maar volgens Rogier Thewessen, marketing directeur van StudentenWerk, is een wedloop tussen ontwikkeling en materialisme lang niet zo gek als het lijkt. "Er staat weer een crisis om de hoek te wachten, de vaste lasten gaan langs alle kanten omhoog, het gaat dan uiteindelijk toch om de knaken. Vandaar de populariteit van de eindejaarsuitkering. Tegelijkertijd zie je bij deze starters, de zogenoemde Generatie Y, dat persoonlijke ontwikkeling ook steeds belangrijker wordt. Deze trend speelt al langer dan vandaag een rol onder jongeren en bedrijven kunnen hier een grote rol in spelen. Niet alleen omdat studenten die langer willen studeren tegenwoordig gekort worden en dus werken en leren steeds belangrijker gaan vinden, maar ook omdat het goed is u als bedrijf te onderscheiden. Jong talent wordt schaars op de arbeidsmarkt en met alleen een telefoon van de zaak gaat u de oorlog niet winnen."
Niet alleen starters hoor. Ook de mensen op leeftijd die nog steeds een ambitie hebben. Met een opleidingsbudget werk je namelijk gericht aan het bereiken van die ambitie. Een eindejaarsbonus is leuk maar draagt daar niet aan bij.
Dit onderzoek en de resultaten daaruit gelden ongetwijfeld ook voor overige ambitieuse mensen. Op het Zivier kennis- en leerplatform blijken steeds meer oudere werknemers deel te nemen aan online kennisdeling en optimalisering van het eigen kennisniveau.