zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online marketing in B2B in 2014 relevanter dan persoonlijk contact

21 december 2011 - De rol van online marketing wordt voor sales in B2B in 2014 belangrijker dan persoonlijke verkoop of reference selling. Dat is de opvallendste conclusie uit de derde jaarlijkse benchmark ‘marktbewerking in ICT’ van Goals Marktbewerking. Vorig jaar leek de balans tussen korte en lange termijn te zijn hersteld, maar dat zien we dit jaar niet terug.

Uit het onderzoek blijkt dat de focus van bedrijven in de ICT-sector op het gebied van marktbewerking weer terug verschuift naar de korte termijn. De branche wordt steeds innovatiever. Productontwikkeling staat sterk in de belangstelling. Nieuwe producten hebben een tweeledig doel: bestaande klanten beter van dienst zijn, maar ook nieuwe markten veroveren. Deze laatste variant (diversificatie) is sterk toegenomen.



Grote rol voor social media
Belangrijke conclusie is dat online marketing een steeds grotere rol wordt toegedicht, al lijkt een duidelijke strategie nog te ontbreken. Men verwacht zelfs dat in 2014 online marketing belangrijker wordt dan persoonlijke verkoop en reference selling. Social media worden steeds belangrijker. Twitter en LinkedIn worden door verreweg de meeste beslissers binnen de sector genoemd. De meeste ondervraagden plaatsen daar echter wel een kanttekening bij: social media zijn een middel die niet mogen ontbreken in je marktbewerkingsmix, maar het is nu ook weer niet hét middel om leads te genereren. Daarvoor is het eigen netwerk en persoonlijke verkoop toch nog altijd het best geschikt, zo oordeelt een meerderheid van de respondenten. 

Enkele trends

• de salesconversie is het afgelopen jaar verbeterd
• minder telemarketing, activiteiten verschuiven naar online
• het belang van onderzoek neemt toe
• in de toekomst minder events, meer online
• nu doet 40 procent aan online marketing, voor 2014 wordt verwacht: 64 procent

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recessie speelt online performance advertising in de kaart
 Helft bedrijven gebruikt geen social media voor marketing
 Interne organisatie en manager grootste obstakels bij online marketing
 Drie online marketing trends voor 2011
 
 
reacties
 
Call 4 Payroll  |   | 
22-12-2011
 | 
08:44 uur
Spannend.. Ben benieuwd of het gaat werken. Heb sinds kort een nieuwe bedrijf ingeschakeld wat dit voor ons verzorgt.

Mogelijk zijn wij nog van de oude stempel. Bellen bellen bellen en veel bezoeken doen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10