Kinderen doorzien reclametrucs beter dan ouders denken
27 februari 2003 -
Op kinderen gerichte reclame wordt dikwijls bekritiseerd. Reclame voor snacks die kinderen dik maken, chatrooms die pedofielen zouden aantrekken en computerspelletjes die kinderen aanzetten tot geweld zijn thema`s die momenteel zeer leven onder ouders.
Toch lijken kinderen kritischer tegenover reclame te zijn dan ouders denken.
Realiteit en fictie Al op jonge leeftijd doorzien kinderen de tactieken van adverteerders en leren ze realiteit te onderscheiden van fictie. Uit onderzoek van de Britse Salford University in opdracht van het Chartered Institute of Marketing (CIM) blijkt dat steeds meer ouders kinderreclame gewoon zijn gaan vinden.
Uitleggen Ouders van kinderen van 5 tot 11 vinden het wel hun taak om zonodig de informatie die reclame biedt uit te leggen, maar realiseren zich dat ze lang niet alle reclame waaraan kinderen worden blootgesteld zien. Een ander onderzoek voor het CIM door Mintel toont aan dat kinderen tussen de 11 en 14 zichzelf al als jongvolwassenen zien en vinden dat ze hun eigen, al dan niet op reclame gebaseerde, aankoopbeslissingen kunnen nemen. Ze voelen zich zelfs meer `in touch` met reclame dan ouders of leraren.
Bron:MKBnet