ICT-manager heeft moeite met het realiseren van ambities
16 december 2011 -
De uitdagingen van 2012: kostenreductie, efficiency, productiviteit, het effectief managen van risico’s en tegelijkertijd blijven leveren wat de business vraagt vallen de ICT-manager zwaar. Uit onderzoek van ICT-Partners blijkt dat de Nederlandse ICT-manager daarom moeite heeft om anno 2011 zijn ambities voor de
ICT-organisatie te realiseren.
"ICT-management biedt maar moeizaam het hoofd aan de druk vanuit de business en alle technologische veranderingen. Gevolg is dat zij de samenhang binnen het werkveld verliezen en er steeds minder aansluiting is met de business. Ambities realiseren komt op de laatste plaats en verdwijnt langzaam helemaal naar de achtergrond," vertelt Pascal Verberkt, Directeur Marketing en Sales van ICT-Partners. "De resultaten van de TRIGO Maturity Scan bevestigen dit beeld."
Continuïteit, stabiliteit en zekerheid
Verberkt: "In ons huidige dynamische klimaat draait het allemaal om continuïteit, stabiliteit en zekerheid. Dit bereik je echter alleen als je om kunt gaan met veranderende omstandigheden en daar de juiste balans in weet te vinden." ICT-Partners ontwikkelde daarom de TRIGO Maturity Scan. Deze gratis, online tool geeft inzicht in de samenhang van de totale ICT-organisatie, geeft een beeld van het verschil tussen huidige situatie en ambitie en maakt bovendien de probleemgebieden inzichtelijk. "De scan geeft antwoord op essentiële vragen als: Waar staan we op dit moment? Sluit ICT nog wel goed aan op alle veranderende businessbehoeften?"
Pijnpunten ICT-managers geven aan dat het helder krijgen van hetgeen de business verwacht én nodig heeft een hele toer is. Lastiger nog is het maken van de juiste keuzes om tot een gepaste ICT-oplossing te komen. Pijnpunten bevinden zich vooral in de voortdurend wijzigende IT-infrastructuur, waardoor de druk om op een gecontroleerde manier wijzigingen uit te voeren erg hoog is. Ook de benodigde personele capaciteit, de kennis en kunde (en dan met name een tekort of het ontbreken ervan) vraagt het nodige balanceren. Bovendien geeft de ICT-manager aan dat hij moeite heeft met het realiseren van kostenefficiency.
Heel valide artikel maar niet helemaal juist gesteld.
1. Als je heel veel mensen hebt, op cruciale posities in het IT veld, die niet in staat blijken de merites te volgen die de lineaire wereld van IT nu eenmaal met zich mee brengt, dan gaat dit de business gewoonweg enorm veel geld kosten. Heel eenvoudig.
2. Wanneer non IT geen kennis neemt van diezelfde merites en wetmatigheden van IT, dan is en blijft het moeilijk een juiste inschatting te maken van IT, de mogelijkheden en de operationele inzet van IT.
3. Dit communicatieve gat is er na 20 jaar IT klaarblijkelijk nog steeds, waarbij er gelukkig nog IT managers zijn die het voor elkaar krijgen dat dat communicatieve gat kan worden gedicht waardoor IT gaat doen waarvoor het bedoeld is. Geld besparen.
Wanneer non IT geen weet heeft wat managers en toeleveranciers binnen IT allemaal werkelijk doen, blijft IT een \'Black Box\' die cijfermatig maar heel summier inzichtelijkheid verschaft.
Commercieel gezien is dit wat IT in stand houd, business wise gezien een crime. De oplossing? Heel eenvoudig. Non IT hoeft alleen maar te weten hoe IT zich beweegt en hoe hiermee om te gaan. Dat zou een beetje IT manager u zo moeten kunnen uitleggen en u bent zeker 35% tot 50% van de kosten aan het reduceren.
In mijn ogen is het een kwestie van tijd, hetgeen neerkomt op het stukje generatiekloof. De denkwijze is nog anders, maar zal de komende jaren alleen maar beter worden op het gebied van IT. Bij de nieuwe generaties wordt het er met de paplepel ingegoten. Dat gat zal moeten worden gedicht.