Resultaatgericht sturen vraagt 360 graden zicht op zorgprocessen
14 december 2011 -
De zorgsector is sterk in beweging. Instellingen hebben te maken met aanscherpende overheidsregels, exploderende kosten, toenemend consumentisme en groeiende personeelstekorten. Het blijkt lastig om de vereiste zorg te kunnen leveren binnen de beschikbare budgetten. Vandaar dat zorginstellingen hun processen willen aansturen op basis van resultaten.
Voor die vorm van aansturing is organisatiebreed en realtime zicht op zorgprocessen nodig. Op dat punt is nog veel verbetering mogelijk. Dat blijkt uit de benchmark over ICT in de zorg die is uitgevoerd op initiatief van Quercis door Goals Marktbewerking. Voor het onderzoek zijn financieel eindverantwoordelijken bij de meest uiteenlopende zorginstellingen benaderd. De benchmark belicht de trends in de sector, de inrichting van financiële processen, de automatiseringsgraad en de toekomstperspectieven. Meebewegen met de eisen van markt en overheid De veranderende wet- en regelgeving vraagt veel aanpassingsvermogen van zorgorganisaties. Zowel de overheid als de verzekeraars willen de kosten van de zorg zoveel mogelijk beperken. Maar de kwaliteit moet gewaarborgd blijven. Vandaar dat de planning van mensen en middelen de meest gebruikte KPI is. Financieel eindverantwoordelijken sturen met name op de bezettingsgraad, de kostprijs per product en de marge op kostprijs. Probleem is dat vaak geen actuele gegevens beschikbaar zijn.
Financieel zicht beperkt door eilandautomatisering Het merendeel van de financieel eindverantwoordelijken is positief over de eigen ICTfaciliteiten om processen te bewaken en aan te sturen. Nader onderzoek leert echter dat het inzicht zich doorgaans beperkt tot afdelingen. Het uitwisselen van gegevens tussen databases en systemen van afdelingen wordt vaak als bottleneck genoemd. Daardoor ontbreekt organisatiebreed zicht op bijvoorbeeld de kosten per cliëntuur. Daarom is er behoefte aan verdere integratie van systemen.
Sneller stuurgegevens genereren, ook voor prognoses
Bij het maken van managementrapportages moet ruim de helft van de respondenten gegevens uit drie of meer systemen halen. Daardoor worden beslissingen regelmatig gebaseerd op verouderde gegevens en ontstaan verschillende ‘versies van de waarheid’. Ook hier biedt een integrale totaaloplossing uitkomst. Verder zijn de meeste zorginstellingen wel in staat om de relatie tussen gegevens te analyseren maar niet om prognoses te maken en scenario’s door te rekenen.